Szmolenszk: lengyel vizsgálat, lemondott a hadügyminiszter

MTI   ·   2011.07.29. 17:50
Tu_154_Katastrofa_w_Smolesku_cr

A rendkívüli időjárási körülmények, a lengyel személyzet kiképzésének hiányosságai, a túl nagy sebesség és a veszélyesen alacsony magasságba ereszkedés, valamint az orosz irányítótorony által adott téves adatok együttesen okozták a Tu-154-es lengyel kormánygép 2010. április 10-i katasztrófáját Szmolenszk mellett - állapította meg a hivatalos lengyel vizsgálatot végző bizottság jelentése.

A sűrű ködben bekövetkezett katasztrófában a gépen utazó mind a 96 személy életét vesztette, köztük Lech Kaczynski akkori lengyel államfő és felesége. A lengyel küldöttség, benne magas rangú állami, katonai, egyházi vezetők, ismert közéleti személyiségek a Szmolenszk melletti Katynba (Katiny) tartott, ahol ünnepélyes megemlékezést rendeztek volna a lengyel hadifoglyok kivégzésének 70. évfordulóján.

A jelentés szerint a repülőgép műszakilag rendben volt, a műszerek kifogástalanul működtek, és teljesen kizárható, hogy a gépen bárki nyomást gyakorolt volna a pilótákra a leszállás végett. A gépen nem volt semmiféle robbanóanyag.

Azt is megállapították, hogy a pilóták, érzékelve a légköri viszonyokat, nem akartak leszállni, csak "próbaleszállást" végeztek, de a gép felemelése későn történt, amikor az már túlságosan közel volt a földhöz. A lengyel személyzet nem volt megfelelően kiképezve, nem végeztek elegendő számú próbarepülést és szimulátoros gyakorlatot ahhoz, hogy képesek legyenek rendkívüli időjárás körülmények között megfelelően cselekedni. Ezenkívül a személyzet tagjai közötti együttműködés sem volt megfelelő.

A jelentés ugyanakkor az orosz felet is elmarasztalta: a Szmolenszk melletti Szevernij katonai repülőtér nem volt biztonságos, rosszul volt megvilágítva, és a lámpák egy részét eltakarták a fák. Az orosz légiirányítók hibás adatokat adtak meg a lengyel pilótáknak a gép helyzetére vonatkozóan, amiért az függőleges és oldalirányban is eltért a helyes pályáról.

A bizottságnak, mint erre rámutattak, nem volt feladata felelősök megállapítása és megnevezése, ezért a jelentés nem is tartalmaz ilyet. A lengyel nyelvű dokumentum nyilvánosságra hozatalával egyidejűleg közzétették az interneten az angol és orosz nyelvű fordítást is.

Donald Tusk lengyel kormányfő pénteken Varsóban bejelentette, hogy a szmolenszki katasztrófa hivatalos vizsgálatával összefüggésben benyújtotta lemondását Bogdan Klich lengyel nemzetvédelmi miniszter, amelyet elfogadott. Tomasz Siemoniak belügyminiszter-helyettest javasolja a lemondott nemzetvédelmi miniszter utódául, akitől azt várja, hogy megkezdi a légi közlekedés biztonságát javító intézkedések meghozatalát. A kormányfő ugyanakkor bírálta azokat az ellenzéki politikusokat, akik merényletről beszéltek a szmolenszki katasztrófa kapcsán.

Az ellenzéki Jog és Igazságosság (PiS) párt, melyet a szmolenszki katasztrófában életét vesztett Lech Kaczynski volt államfő ikertestvére, Jaroslaw Kaczynski vezet, a jelentés közzététele utáni sajtóértekezletén súlyos bírálattal illette a bizottságot és a jelentést, annak egyes megállapításait hazugságnak nevezte. Kaczynski szerint Tusk nem védte meg Lengyelország becsületét a nemzetközi színtéren.

A MAK, az orosz repülésbiztonsági szervezet jelezte, tanulmányozni fogja a lengyel jelenést és reagláni fog annak tartalmára.

Kapcsolódó hírek