Szojuz-Apolló: egy optimista kor nagy közös kalandja

iho   ·   2015.07.17. 13:45
cim

Először volt élő tévéközvetítés egy Szojuz startjáról

Egy űrhajó belsejében lebeg a kamera, nyílik a zsilipajtó, és ketten-hárman beúsznak a képbe, nagy ölelések, a viszontlátás és a megkönnyebbülés hangjai, mert sikerült az űrrandevú, sikerült a dokkolás: elég gyakori jelenet ez manapság, amint a Nemzetközi Űrállomásra megérkezik a váltószemélyzet. De egészen más, különleges hangulata és jelentősége volt ennek negyven éve, 1975. július 17-én, amikor először találkoztak földkörüli pályán amerikai és szovjet űrhajósok.

Igen, annak ellenére, hogy nem tört meg igazán a hidegháború lendülete, ezekben az években tanultuk meg az enyhülés-kifejezést nem csak az időjárásra alkalmazni. Amint azt az Űrvilág.hu összefoglalójában is olvashatjuk, az ötlet a közös repülésre a NASA igazgatójának fejében született még az űrverseny tetőpontján: akkor győzködte erről az elnököt, amikor együtt repültek az Apolló-11 éppen földet ért személyzetének a meglátogatására. Vagyis akkor, amikor az amerikaiak fölényben érezhették magukat az oroszokkal szemben. Mégis miért is volt fontos épp nekik az, hogy beindítsanak egy ilyen programot?

Az Apollo a zsilipkamrával és dokkolóval a Szojuz...

Például mert az azért eléggé nyilvánvaló volt, hogy maga az űrverseny, vagyis hogy hasonló célokért párhuzamosan dolgozzanak, valójában hatalmas pocsékolása az emberiség erőforrásainak, a két űrhatalom tudásának összegzése viszont nagyon komoly távlatokat nyithat. Hiszen az akkori optimista hangulatban a NASA főnökei már a Hold utáni következő célpontra gondoltak, a Marsra, és egy Mars-expedíció esélyeit valóban erősítette volna, ha a két űrhatalom összeteszi, amije van: az amerikai technológia vívmányait, például az oroszokénál fejlettebb számítástechnikát a szovjetek egyre komolyabb tapasztalataival a hosszú űrrepülés hatásairól az emberre.

És már ekkor felbukkant az a gondolat, hogy mekkora plusz biztonságot jelentene, ha egy esetleg bajba került űrhajónak és személyzetének a másik fél tudna segíteni, ha éppen úgy adódik és van éppen gyorsan indítható űreszköze. Ehhez viszont valamiképp meg kell teremteni azt a dokkolót és zsilipet, ami az egyik végén az amerikai, a másik végén az orosz űrhajóhoz képes kapcsolódni, majd kiegyenlíteni az Apolló és a Szojuz kabinok légkörének eltérő nyomását és összetételét.

...és a Szojuz az Apollo felől fotózva

Nem volt egyszerű a játék. 1972-ben írta alá Nixon és Koszigin miniszterelnök a program indító dokumentumát, majd kijelölték a személyzeteket, megkezdődött a felkészítésük, miközben ugyancsak elkezdték a dokkoló zsilipkamra építését. Egy-egy korábbi katasztrófa tanulságai miatt módosítottak az eredeti koncepciókon: lángálló öltözetet viseltek az űrhajósok azután, hogy az Apolló-1 tisztaoxigén-légköre egy zárlat miatt a kilövőpadon gyakorlás közben berobbant és három amerikai életét vesztette benne; az oroszok pedig hermetikus szkafandereket viseltek kilövéskor és érkezéskor, hogy elkerüljék azt a korábbi tragédiát, amikor a szkafander nélküli űrhajósokat megölte visszatérés közben egy szelep hibája. És hogy a feltöltött szkafanderek elférjenek, ezért repültek csak ketten az eredetileg háromszemélyes űrhajón.

Ajtónyitás, találkozás a Föld körül

Ami a személyzeteket illeti: szinte csupa nagyágyú kezdett el a másik fél nyelvén és kiképzőközpontjában tanulni. Orosz részről az az Alekszej Leonov volt a parancsnok, aki egy Voszhod-űrhajóból az emberiség történetében először hajtott végre izgalmas, nem épp zökkenőmentes űrsétát, társa az a Valerij Kubaszov lett, aki korábban egy szovjet hármas űrhajókötelék egyik tagjának volt a pilótája, később Farkas Bertalannal repült a Szaljut-6-ra.

Az amerikaiak parancsnoka a Gemini-program két repülést végrehajtó veteránja, majd az Apolló-10, a Holdat a holdkomppal megkerülő, a holdraszállást megelőző utolsó repülés részese lehetett. Egyik társa az újonc Vance Brand, aki később többször repült Shuttle-küldetéseket, végül a harmadik amerikai az egyik legjelesebb űrhajós, aki viszont addig szintén nem járt az űrben, pedig sokszorosan rászolgált: Deke Slayton, a NASA űrhajósainak főnöke, aki eredetileg a legelső amerikai emberes űrprogram, a Mercury pilótája lett volna, ráadásul őt tartották az egyik legrátermettebbnek az elsők között, de valami zörejfélét találtak a szívében, és az amúgy tökéletes fizikumú férfit letiltották a repülésről: Slayton végül megoperáltatta magát, és hatalmas elégtétel volt a számára, hogy 1975-ben mégis felszállhatott.

Két híresség: Slayton és Leonov

1975 július 15-én először a Szojuz-19 startolt hordozórakétája csúcsán, majd az Apolló indult, mögötte az utolsó fokozatban a dokkoló zsilipkamrával : az amerikaiaknak volt már gyakorlatuk abban, hogyan kell megfordulni az Apollóval, orrára venni a szerkezetet és kihúzni a hordozórakéta-fokozatból, ahogy ezt a holdkomppal is csinálták. Egy egész napjuk volt arra, hogy finom pályamódosításokkal egymás közelébe navigálják az űrhajókat, majd bekövetkezett a dokkolás és az összekapcsolás, aztán néhány óra múlva az átszállás. Három napon át repültek együtt, a találkákra főképp magában a zsilipkamrában került sor, de mindkét oldal élő tévéközvetítést adott a másik űrhajójának kabinjából is.

A közös tennivalók, vizsgálatok, étkezések és protokoll-momentumok után szétváltak az űrhajók, majd megcsináltak egy újabb közelítést és dokkolást, ezután távolodtak el egymástól és szálltak le. Az oroszok simán a sztyeppén, az amerikaiak viszont még három napot fenn töltöttek, utána pedig bekövetkezett az Apolló-program egyik életveszélyes kalandja.

Ereszkedés közben, már a légkörben az automata ernyőnyitó rendszer nem működött, kézzel kellett ledobni a biztonsági fedelet és nyitni az ernyőt, viszont emiatt bekapcsolódtak a himbálódzó űrhajó kormányfúvókái. Így került  égéstermék a kabinba a kiegyenlítő szelepen keresztül, amitől kevés híján megfulladt a három űrhajós, Brand nem is volt magánál, amikor az űrhajó a tengerre érve felborult. Stafford szerencsére az ő arcára is rá tudta húzni az oxigénmaszkot. Szóval a három amerikai még vagy kétheti kórházi ápolásra is szorult, és tényleg szerencsésnek mondhatta magát, hogy megúszta élve a visszatérést, igaz, nem sokkal ezután már tökéletes állapotban utazták keresztül mind az öten mind az Egyesült Államokat, mind a Szovjetúniót.

Két irányítóközpont ellenőrizte az eseményeket és kommunikált az űrhajósokkal és egymással is angolul és oroszul: Houston és a Csillagváros

A repülés jótékony hatása azonban szinte a mai napig érezhető, ami az amerikaiak szerint nem is annyira a technikai, mint a humán összjátéknak volt köszönhető. Az űrsiklóval amerikai személyzetek látogathatták meg a Mir űrállomást, majd az oroszok, amerikaiak, európaiak és japánok együtt építették fel azt a Nemzetközi Űrállomást, amely ma is ott kering a fejünk felett. Mint ismert, mostanság, és még két évig egészen biztosan csakis az orosz űrhajókon érik el az amerikaiak és európaiak az ISS-t, és ugyancsak biztató, akár a jövendő Mars-expedíció szempontjából, hogy az állomáson most egy amerikai és egy orosz űrhajós a szokás néhány hónap helyett egy évet marad fönn, hogy újabb adatokat gyűjtsenek a hosszú távú repüléshez.

Életre szóló barátság az űrhajósok között, több évtizedes együttműködés a két űrügynökség között, a hidegháború legkeményebb éveiben is

Az viszont nagyon nem biztató, hogy Moszkva, legalábbis a politikai vezetés, manapság már az együttműködés leépítésén gondolkodik, olyannyira, hogy már azt is megtervezték, hogy amint a részükről már lezárul az ISS korszaka, hogyan fogják az általuk gyártott modulokat leválasztani az űrállomásról, hogy összehozzák a saját, jelentős részben katonai programokat szolgáló nem nemzetközi, hanem kizárólag orosz űrállomásukat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek