Szuhoj Superjet: kiszáll az európai partner?

iho   ·   2017.05.13. 11:15
cim4

A napokban volt ötödik évfordulója egy ígéretes repülőgép egyik első példánya katasztrófájának: 2012 májusában a 97004-es lajstromjelű Szuhoj S100-as regionális utasszállító bemutató repülés közben, rossz látási viszonyok közepette és elsősorban a személyzet hibájából hegynek ütközött Indonéziában. Az évfordulónak nem volt különösebb visszhangja, viszont érdekes mód annak a hírnek sem, ami hetek óta kering a szakmai fórumokon, és aminek lényege: az első, a Szovjetunió bukása után fejlesztett orosz utasszállító lényegében elveszteni látszik azt a külföldi partnerét, amely a típus sikereit volt hivatva elősegíteni az Oroszországon túli piacokon.

A változásnak a Superjet International (SJI) weboldalán semmi jele,  az utolsó fontosabb hír, hogy az olasz–orosz közös vállalat orosz partnerének – Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) – új elnöke lett Vladiszlav Maszalov személyében. A lényeg azonban – persze nyilván összefüggésben a személyi változással – az, hogy a Superjet International olasz partnere, a Leonardo (korábban Finnmeccanica), a velencei székhelyű közös vállalatban birtokolt részvényei nagy részét – darabonként szimbolikus egy eurós áron – átadta az orosz félnek, így a részesedése ötvenegyről tíz százalékra csökkent.

A Leonardo egy korábbi közlése szerint a megállapodás tartalmaz elemeket a Superjet Internationalnak a Leonardóval szemben fennálló tartozásai dolgában is, de erről részletes információt máshol nem lehetett találni. Ugyanakkor érdekes volt megfigyelni, hogy az orosz sajtó egyfajta győzelmi jelentésként tálalja, hogy a nemzetközi cég immár kilencven százalékban orosz tulajdon lett.

Ugyanakkor azt kellemetlen fordulatnak tartanák, ha a Leonardo teljesen kivonulna a közös vállalkozásból, hiszen az olaszok szerepe rendkívül fontos. Például a gépek átadás előtti végleges kialakításában, festésében – ami a nyugati partnereknek Velencében történik – az európai hatósággal való együttműködésben – amellyel például tavaly a gép megnövelt hatótávolságú változata EASA-tanúsítványt nyert. Az olasz partner vitte a közös vállalat, illetve a típus marketingjét, próbálja növelni eladásait a külpiacokon. És a közös cég kell, hogy garantálja a típus Oroszországon kívüli üzemeltetési hátterét, a karbantartást, kiképzést, és így tovább.

Ugyanakkor megalakulása óta az SJI mindösszesen huszonhét példányt adott át Oroszországon kívüli vásárlóknak: huszonkettő repül a Mexikói Interjetnél és néhány napja már ötödik az ír Cityjetnél. Utóbbi folytatja erőfeszítéseit annak érdekében, hogy a gép leszállási engedélyt nyerjen London City repülőtérre is. Érdekes mozzanata volt a történetnek, amikor a típus feltűnt a Malév „újjászületésének” egyik eszközeként: 2015–16-ban a magyar kormány hat gép átadására sőt, még plusz tőkére is ajánlatot kapott egy új nemzeti légitársaság megalakítására. A tervet a hazai szakmai közvélemény eléggé egyöntetű szkepszissel fogadta, és nem tett jót a típus renoméjának az sem, hogy a következő nyugati vevő, a belga VLM lemondta a Superjet-rendelését.

Az Airways.com a legtekintélyesebb légiközlekedési elemzők egyikének véleményét idézi a történtek hátteréről. Richard Aboulafia alapvetően az ipari kultúra különbségét látja az olasz és az orosz hátterű cégek konfliktusában, a profitorientált magáncég és a veszteséges állami vállalat gazdálkodásának és gondolkodásának különbségében. „Az oroszoknak megvannak a maguk erényei mérnökökként és gyártókként, de a marketing tekintetében nem világos, értik-e, mire van szükség” – fogalmaz a Teal csoport alelnöke.

Aboulafia szerint a Superjet „jó repülőgép”. Ugyanakkor a többi repülőgépcsaládhoz hasonlóan a 87–98 személyes Szuhojnak is ki kellene alakítani a kisebb és nagyobb, 130 üléses változatát, az elemző szerint ez az, amire az olaszok már nem akarnak újabb pénzeket költeni. Ráadásul a viszonylag kis kétáramúságú francia–orosz SaM 146 hajtóművekkel szerelt típus feltehetően nehezen fog tudni versenyezni az Embraer új E-Jet családjával, amely a jóval takarékosabb és gazdaságosabb P&W GTF-rendszerű hajtóművekkel repül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek