A két érintett társaság, az Iran Air Tours és az Aseman Airlines egyaránt 20-20 példányt vásárol a SuperJet-100R változatból, jelentették be a törökországi Antalyában megrendezett Eurasia légikiállításon. Az R (Russian), azaz az orosz jelölés lényeges változást takar: a gépekben a nyugati eredetű alkatrészek, rendszerek, berendezések arányát tíz százalék alá kell szorítani, azaz orosz berendezésekkel kiváltani. Ennek köszönhetően, a beépített amerikai berendezések híján az Egyesült Államok nem tudja majd megvétózni az értékesítésüket. Ez valódi fenyegetés: korábban száz gép értékesítéséről volt szó, de Washington nemet mondott.

A feladat nem kicsi. Jelenleg – kis túlzással – a fél gép nyugati alkatrészekből áll össze. A PowerJet SaM146 hajtóművek a jól ismert CFM56-ra alapulnak és a francia Snecma együttműködésével készülnek, amely a hajtómű döntő többségét maga gyártja. Az avionikai (Thales), a repülésirányító (Liebherr), az elektromos (Hamilton Sunstrand) és a hidraulikus rendszer (Parker Hannifin), a futóművek (Meisser-Dowty), azok gumiköpenyei (Goodrich), a segédgázturbina (Honeywell), az ablakok (Saint Gobain), az üzemanyag-rendszer (Zodiac) vagy éppen a pilóták ülései (IPECO) mind nyugati beszállítóktól vagy orosz cégekkel alapított együttműködéssel, közös gyártásból érkeznek.

A most bejelentett menetrend szerint a szerződést még 2018-ban aláírják és az első „oroszosított” SuperJet-eket már 2022-től forgalomba lehet majd állítani Iránban. A megrendelés nem függetleníthető a kifejezetten hűvösre fordult amerikai-iráni viszonytól, amely egyelőre megakadályozta a nagyobb mennyiségű Airbus- és Boeing-megrendeléseket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!