Friss a hír, hogy villamosvonal épül az egykori budapesti vásárközpont és a Pillangó utcai metróállomás között, a szándék olyannyira komoly, hogy a beruházáshoz már pénzt is rendeltek. Jó hír ez a vágányépítéstől nem hangos Budapest és a fényét már régen elvesztett, egykori BNV-területnek. Tudjuk jól, gazdagabb városokban az expók területei nemhogy villamost, de külön gyorsvasúti, esetleg metrómegállót is érdemelnek. És érdekes egybeesés, hogy a például a drezdai vásárterülethez a 10-es villamos szintén vallási célú rendezvény, a 2011-es evangélikus egyházi találkozó alkalmából épült ki.

Egy a számtalan pozitív példából: Drezda, vásárváros, villamos (fotó: Roy Zierold)

Második ránézésre azonban a tervezett közlekedési beruházás semmiféle koncepciózus vonulatba nem illeszkedik, szerkezetileg, hálózatilag nehezen indokolható, ráadásul a gondolkodást is avítt, pókhálós csatornákba tereli.

Közlekedés- és hálózattervezési aranyszabály, hogy kötöttpályás vonalat csak úgy, olyan nyomvonalon építünk, amely meghosszabbítható, folytatható. Ennek az inverze, de nem kevésbé igaz, hogy vonalat csak hálózathoz kapcsolódva, valaminek a meghosszabbításaként, kiegészítéseként érdemes építeni. Tudjuk, hogy Budapesten ezt az elvet már szétcincálta a metróépítésekhez kapcsolódó villamosvonal-irtás, de ennyire szembemenni vele, mint most, a BNV-főbejáratot és a Pillangó utcai metróállomást összekötő, tervezett szigetüzem esetén, még nem sikerült.

Ha már villamosnak kell épülnie és pont ide, akkor az Örs vezér teréről a Fehér úton át dél felé induló, majd az egykori 100-as busz vonalán a főbejárat felé kanyarodó villamos egyrészt meglévő hálózatot is használna, másrészt az Örs vezér tere sokkal nagyobb kapcsolati hálóhoz kötné a vonalat, mint a Pillangó utcai végállomás. Hely ezen a lehetséges nyomvonalon is van bőven, a vasúti töltésoldalban egy villamospályányival szűkebb sávban kellene a közmunkásoknak a parlagfüvet irtaniuk. Valami miatt azonban ez a hirtelen előbukkant terv a tömb ellenkező oldalára szánja a vonalat. Nyilvánvalóan a régóta publikus megvalósíthatósági és hatástanulmányok tömege alapozta meg ezt a változatot, amely a használók körében is a legnépszerűbb lesz majd.

Mértéktartó, funkcionális megoldás: a 100-as busz

A használók, igen... Azt tudjuk, hogy lesz egy tömegrendezvény 2020-ban, majd még egy 2021-ben, amelynek tömegintenzitása biztosan alatta fog maradni mondjuk egy metrópótlásénak. Ha utóbbit – ha nagy nehezen is – de meg lehet oldani alternatív villamosvonalak kiépítése nélkül, akkor az előbbiek kiszolgálásának is bízvást neki lehetne veselkedni olyan buszokkal, amelyek majd e csúcsidőszaki terhelésen kívül a város egyéb szegleteiben fogják emelni a közösségi közlekedés színvonalát.

Ami az igazi nagy probléma, az a gyors megoldás mögött rejlő avíttas szemlélet, amely a városban húzódó vasútvonalakról tudomást sem vesz. Ahogy egy találó megfogalmazás mondja: az Expo főbejáratával szemben található különszintű vasúti keresztezés a magyar vasúthálózat origója. Ha valaha Budapesten főpályaudvar fog épülni, annak a helye itt lesz, ez az a vasúthálózati pont, amely egyenszilárdságú kapcsolatban áll az ország valamennyi fővonalával és régiójával. Nem utolsó szempont, hogy Budapest nemzetközi repülőteréhez is gyors és közvetlen vasúti kapcsolat köti.

Nem állítjuk, hogy 2020-ig, vagy akár 2021-ig ebből a létesítményből akár egy csavar is megvalósítható, de az biztos, hogy elfogadható színvonalon üzemelő ideiglenes vasúti megálló mind az alsó, mind a felső pályán kiépíthető, ahogy ezt már húsz évvel ezelőtti BNV-ken is tapasztalhattuk – igaz, akkoriban csak az alsó pályán és csak a Nyugatiból idáig közlekedő különjáratokkal.

Ha pedig azt a varázsszót mondhatnánk végre ki, hogy tarifaközösség, akkor az önmagát alátámasztó villamosvonal ötlete fel sem merült volna. Káprázatos, ahogy 2020-ban majd repülőtérről a Belvárosba kell buszoztatni, a Belvárosból Zugló és Kőbánya határára kell metróztatni, innen pedig ismét a repülőtér felé kell majd villamosoztatni kiállítás-, konferencia-, és vásárlátogatókat, pusztán egy szerte Európában már ismert, alkalmazott és bevált közlekedésszervezési megoldás hiánya miatt. Ehhez a hiányhoz – úgy tűnik – görcsösen ragaszkodunk.

A repülőtér és a vásárváros ideiglenes megállója között közlekedő különvonat halad át Kőbánya-alsó 2021 októberének egy borús délelőttjén (fotó: id. Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!