Ismét megtörtént a nagy összegzés, megjelent az az ACI, Airports Council International, vagyis a Repülőterek Nemzetközi Tanácsának tavalyi forgalmi kimutatása, és persze amit sokan nagy kedvvel böngésznek, a repülőterek sorrendje: ha azonban összegezzük a dolgokat, nem is annyira a listán látható helyezések a fontosak, hanem a trend, meglepő módon és a vártnál, sőt, a tervezettnél is gyorsabban sűrűsödnek a dolgok, bővül az utasok tömege, a tavalyi emelkedés globálisan hét és fél, nemzetközi vonalakon 8,6 százalék, 8,3 milliárd ember ült tavaly egyszer vagy többször repülőgépre. Emelkedett három százalékkal a gépmozgások száma, már csaknem 96 millióra, és felfelé mutat a légi teheráru-szállítás mutatója is.

Atlanta104 milliós repülőtere a levegőből

A jelentés megállapítja, hogy a repülőterek egyre inkább fontos tényezői nemcsak a globális kapcsolatrendszernek, hanem a saját régiójuk fejlődésének is. Ugyanakkor ennek a keményen bővülő forgalomnak a fenntartása és kiszolgálása egyre nehezebb feladat a légikikötők számára. Ahhoz, hogy a repterek ne váljanak a légiközlekedés bővülésének akadályává, a nemzeti kormányok segítsége kell, szögezi le a dokumentum. A jelentés minden részében azt sugallja, hogy a támogatás megéri, a repterek nagyon komoly gazdasági növekedést generálnak a maguk növekedése révén. Fontos mutatószám: a 15 milliós forgalomnál nagyobb repterek kategóriájában a leggyorsabban erősödő 30 reptér több mint fele kínai és indiai légikikötő.

A világ legforgalmasabb légiközlekedési központja továbbra is Atlanta Hartsfield-Jackson, a három óriás amerikai légitársaság egyikének, a Deltának a központja, 2017-ben 104 millió utas fordult meg itt, ahonnan az Egyesült Államok lakosságának nyolcvan százaléka, 300 millió ember, maximum kétórás repüléssel elérhető. Ugyanakkor Atlanta volt az egyetlen olyan repülőtér a top 20-as listán, ahol, nagyon kis mértékben ugyan, de csökkent a forgalom, 0,3 százalékkal.

Peking Capital - jövőre lehet, hogy visszaesik, ha megnyílik a kínai főváros új nemzetközi repülőtere

A trónkövetelő Peking Capital viszont másfél százalékos forgalomnövekedést regisztrálhatott, és az évi utasszám 96 millió, Dubai 88 és negyed millió, Tokió 85 millió és Los Angeles 84 és fél millió utasnál tart. Chicago után következik az európai listavezető: London Heathrow – majd Hong Kong, Sanghaj, Párizs, Amszterdam, Dallas, Hangcsou, Frankfurt és Isztambul a sorrend.

A teherforgalom listavezetője Hong Kong, a második Memphis (nyilván a FedEx révén), érdekes, hogy milyen előkelő helyen szerepel – hatodik – a cargo-listán az alaszkai Anchorage, amely egyfajta elosztóközpontként működik az amerikai illetve a csendes-óceáni és ázsiai célpontok felé. A legnagyobb légi teherszállítási centrum Európában Párizs.

Heathrow kapacitása csúcsán, az új pálya még mindig kérdéses

A gépmozgások tekintetében Atlanta megintcsak éllovas, de utána további három nagy amerikai repülőtér következik, Chicago, Los Angeles, és Dallas, feltehetően ez összefügg azzal, hogy ezek az USA belső légiforgalmának fontos csomópontjai, regionális központok, kisebb befogadóképességű gépek sűrűbb forgalmával.  Az európai nagyrepterek listáját mozgásszám tekintetében nem a legforgalmasabb Heathrow, hanem Amszterdam vezeti.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!