Tavalyhoz képest felére csökkent a brit autóipari beruházások száma

MTI   ·   2018.06.26. 12:56
400px_brit_autok_smmt

A brit autógyártók és -kereskedők szövetsége (SMMT) féléves összesítése szerint a brit autóipar vállalatai az idei év első napjától június 21-éig 347,3 millió font (128 milliárd forint) értékben jelentettek be új beruházási terveket gyártóüzemek létesítésére, gépek, szerszámok és egyéb berendezések beszerzésére, valamint új modellek bevezetésére és meglévő modelljeik frissítésére. Az autóipari szövetség adatai szerint a tavalyi első fél évben ugyanilyen célokra az ágazat vállalatai 647,4 millió font (238 milliárd forint) értékben ismertettek új beruházási terveket.

Az SMMT a keddi jelentésben olyan Brexit-megállapodás elérésére szólítja fel a brit kormányt, amelyben a "minimális cél" Nagy-Britannia tagságának fenntartása az Európai Unió vámuniójában, és amely az EU egységes belső piaca nyújtotta előnyöket is változatlanul biztosítja. A konzervatív párti brit kormány Brexit-stratégiájának azonban éppen az az egyik sarkalatos eleme, hogy Nagy-Britannia nemcsak az Európai Unióból, hanem az EU egységes belső piacáról és a vámunióból is kivonul. London érvelése szerint ugyanis a további brit tagság e két integrációs szerveződésben olyan feltételrendszerek teljesítését jelentené – mindenekelőtt a bevándorlás szabályozásában és az unión kívüli országokkal fenntartott kereskedelmi kapcsolatokban –, mintha meg sem szűnne a brit EU-tagság.

Fele annyi autóipari beruházás zajlott az idei első félévben az Egyesült Királyságban, mint 2017 hasonló időszakában (forrás: SMMT)

Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója azonban a szervezet keddi jelentéséhez fűzött kommentárjában úgy fogalmaz, hogy a brit autóipari ágazat számára a felvirágzást jelentette a brit tagság az EU vámuniójában és egységes belső piacán, és e tagság alternatívájaként nincs olyan hiteles "B-terv", amely ugyanilyen súrlódásmentes kereskedelmet biztosíthatna. Hawes szerint reálisan arra sem lehet számítani, hogy a világ más térségeivel elérhetők olyan kereskedelmi megállapodások, amelyek ugyanolyan előnyöket nyújthatnának, mint az Európai Unióval folytatott hatalmas értékű kereskedelem. Mindezek alapján a brit kormánynak újra kell gondolnia álláspontját Nagy-Britannia jövőbeni vámuniós tagságával kapcsolatban.

A brit kormány címére egymás után érkeznek a hasonló figyelmeztetések a brit feldolgozószektor más ágazatainak legnagyobb vállalatai részéről is. A múlt héten a Siemens német ipari konglomerátum tizenötezer alkalmazottat foglalkoztató nagy-britanniai érdekeltségének vezérigazgatója, Jürgen Maier a BBC-nek nyilatkozva úgy fogalmazott: ha a Brexit "jelentős súrlódásokat" okoz a cég által Nagy-Britannia és a kontinens között szállított óriási mennyiségű részegység határforgalmában, és ez komoly költségnövekedéssel jár, ezt a cég "a nagy-britanniai beruházások elleni érvnek" tekintené. A megoldást Maier szerint is az jelentené, ha Nagy-Britannia az EU vámuniójában maradna.

Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium ugyancsak a múlt héten közölte, hogy kérdésessé válna további jelenléte a brit gazdaságban, ha Nagy-Britannia a jövőbeni kapcsolatrendszer feltételeiről szóló megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból. Az Airbus huszonöt nagy-britanniai telephelyétől közvetve vagy közvetlenül százezer brit munkahely függ.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek