2018 májusától szeptemberig tart a Wizz Air részleges visszatérése a marosvásárhelyi Transilvania repülőtérre, olvasható a távirati iroda összefoglalójában. Májustól heti két alkalommal Dortmundba, júniustól heti négy alkalommal London-Lutonba és heti két alkalommal München-Memmingenbe, szeptembertől pedig heti két alkalommal Budapestre indulnak majd Wizz Air járatok Marosvásárhelyről. A társaság azt is közölte, hogy a korábban Marosvásárhelyről működtetett frankfurti, madridi párizsi és római járatait ezután is Kolozsvárról indítja. A korábban Marosvásárhelyen állomásoztatott repülőgépét Nagyszebenbe költözteti, ahonnan öt új célállomás irányába heti huszonegy járatot indít. A Wizz Air közölte: folyamatosan figyelik az utazóközönség részéről érkező igényeket, és ezek függvényében próbálják optimalizálni szolgáltatásaikat.

Hogyan áll ebben a pillanatban a marosvásárhelyi légikikötő megújítása, mikorra készül el az új beton, mi lesz a más fejlesztésekkel? Az iho/repülés kérdéseire Peti András, a Marosvásárhelyi Transilvania Nemzetközi Repülőtér igazgatója válaszolt.

Korábbi fotó a régi betonról

– A Wizz közleménye tavaszi visszatérést jelez. Ez annyit jelent, hogy – amint ezt korábban remélték – januárban még nem lesz kész a repülőtér?

– Nem, nem lesz kész. Október 5-én adta ki a beruházó, a megyei önkormányzat a munkálatok elkezdésére vonatkozó rendeletét, onnantól kezdve 108 nap áll rendelkezésére a kivitelezőnek. Ha naptári napokat számolunk, akkor ez januári dátumot jelent. Sajnos azonban a csapadék nagyon beleszól a munkálatokba, hiszen a feltörése a pályának már megtörtént, de a továbbiakban nagyon fontos, hogy csapadékmentes időszak legyen, illetve bizonyos munkafázisoknál a nem megfelelő hőmérséklet is beleszólhat. Röviden és velősen, ha a legideálisabban történnének a dolgok, akkor január 21-én lenne készen a repülőtér, de ha az időjárás miatt kényszerülnek leállni az építők, akkor tovább fog tartani a munkálatok kivitelezése.

– Ebben a pillanatban hogy néz ki a marosvásárhelyi repülőtér? Mi történt eddig?

– Feltörték a betonréteget, a régi alapot kiszedték, és az új alapot visszaépítették, most következne az aszfaltozás. Ezen kívül párhuzamosan az elektromos hálózat és a pálya fénytechnikájának a felújítása, illetve az esővíz elvezető hálózatnak a kiépítése. De sajnos várni kell addig, amíg száraz lesz az idő.

A burkolat feltörése<br>(fotók: Maros megyei tanács)

– Lehetséges-e ennek a beruházásnak a keretében bővíteni a gurulókat, a forgalmi előteret?

– A második gurulót még nem sikerült engedélyeztetni, illetve a második repülőgép-parkolónál nincsen még világtó, irányító rendszerünk. Ezért használtuk csak nappali viszonyok között a kettes parkolórészt. Azonban reményeink szerint, és folyamatban van a kivitelezési terv elkészítése és engedélyeztetése is a légügyi hatóságnál, jövőre azt is sikerült kiépíteni, és akkor két teljes értékű parkolónk és gurulónk lesz.

– A marosvásárhelyi repülőtér repülőkörökben, mondhatjuk így, hírhedt arról, hogy az őszi-téli időszakban nagyon gyakran lepi el a folyó közelsége miatt köd a légikikötőt…

– Kettes kategóriájú ILS berendezésünk van, ebben a munkálatban a műszeres irányító rendszer felújítása nincs benne. Maradunk a régi rendszerünkkel, ami nagyon sokat segített a forgalom fenntartásában rossz időben is.

– Valamiféle utalás volt a híradásban arról, hogy a Wizzen kívül lennének más légitársaságok is, amelyek járnának Marosvásárhelyre.

– Természetesen. Nagyon nagy az érdeklődés a vásárhelyi repülőtér iránt. Már bejelentette indulását június 11-től, heti rendszerességgel egy charter járat Antalyába, Törökországba. Folyamatban van  hasonló jellegű együttműködés, görög és máltai célállomásokra, a többi, menetrend szerinti járatról csak az után tudok beszélni, miután konkrétan a szerződést aláírtuk.

A pálya részlete, az egyik gurulóút és a forgalmi előtér

– Annyit el lehet árulni, hogy diszkont vagy hagyományos légitársaságokról van-e szó?

– Mindkettőről.

– Bekapcsolódik-e a romániai belföldi légi forgalomba a marosvásárhelyi reptér? Tekintettel arra, hogy ezek a fránya autópályák még mindig nagyon lassan épülnek.

– A fővárossal mindenképpen indokolt és szükséges lenne a kapcsolat, folyamatban vannak erről a tárgyalások. Sajnos a Taromnál olyan gyakran változnak a vezetők, hogy nem sikerült véglegesíteni az egyességet.

– Az utaskiszolgáló rendszerhez nem is kell hozzányúlni?

– Az adott, de van elképzelésünk, megvannak a terveink, és el is indultak a közbeszerzési eljárások egy új utasfogadó terminál építésére is. amelyik nagyobb lenne, mint a jelenlegi.

A folytatáshoz jobb idő kell

– Még egy kényes ügy. A marosvásárhelyi Transilvania repülőtér évek óta szinte állandó vitában van a kolozsvári reptérrel. Hogyan állnak most a dolgok? Kolozsvár nyilván nagyon boldog volt attól, hogy vásárhely leállt...

– Tavaly óta, amióta új vezetése van a marosvásárhelyi reptérnek, illetve a megyei tanács élén is új vezetés áll, azóta újra bekerültünk a Romániai Repülőterek Szövetségébe, mint teljes jogú tag. Ez jelzésértékű esemény volt, hiszen ennek a szövetségnek az elnöke a kolozsvári repülőtér elnöke. És azon vagyunk, hogy a régmúltban elmérgesedett viszonyt mindkét reptér érdekében felszámoljuk és új alapokra helyezzük.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!