Zsilipkapu és hajóorr összehatása (forrás: faz.de)

A Kiel-Holtenauban történt hajóbaleset következtében a két zsilipkamrából egyet le kellett zárni, ez az Északi- és Keleti-tengert összekötő hajózócsatornán jelentős fennakadásokat okoz. A várakozási idők hosszúra nyúlnak, azok a hajók, amelyek ezt nem vállalják be, a csatornát elkerülve, Skagent körülhajózva juthatnak el céljukhoz.

A néhány napja bekövetkezett balesetben a 150 méter hosszú, 23 méter széles konténerszállító, az Akacia, éjjel ment neki a déli zsilipkapunak. A balesetben senki nem sérült meg. A portugál zászló alatt haladó hajó olyan gyors volt, hogy a hajó orr-része a zsilipkaput áttörte, és a hajó törzse felfeküdt a kapu acélszerkezetére. A balesetvizsgálók nem emberi mulasztásra, hanem műszaki hibára vezetik vissza a balesetet.

Az ütközés következtében a hajó orrába víz hatolt be, de a vizsgálatok jelenlegi állása szerint nem áll fenn a süllyedés veszélye. Biztos, ami biztos, kedden búvárok vizsgálták meg a hajótest és a zsilip víz alatti részeit. A hajó tulajdonosát felszólították, hogy a mentési koncepciót haladéktalanul terjessze elő. Arról még nem döntöttek, hogy a hajót elvontatása előtt megszabadítják-e a rakománya egy részétől, vagy teljes terhelés alatt kíséreljék meg a zsilipkapuról történő lehúzását.

Hajók pillanatnyi helyzete a csatornában (forrás: tag-nok.de)

A Nord-Ostsee-Kanal (NOK) 1885 és 1897 között épült ki mai nyomvonalán, hogy a hajók számára Jütland megkerülésének 560 kilométeres útját megtakarítsa. A csatorna, amely 1948-ig Vilmos császár nevét viselte, az Elba tengeri torkolatában fekvő Brunsbüttel és Kiel-Holtenau között kereken száz kilométer hosszú, napi száz áthaladó hajóval a legforgalmasabb csatornák közé számít. A síkvidéki vonalvezetésnek köszönhetően a csatorna teljes hosszában azonos a vízszint, csak a két végét zárják el zsilipek, hogy a hajózóutat a tengerszint mozgásától óvják. A most tönkrement zsilipkapu a csatorna Keleti-tengeri végén biztosította a hajók ki- és bejutását.

A Rendsburger Hochbrücke norvég szállodahajóval

A csatorna talán legismertebb építménye a Rendsburger Hochbrücke, amelyen a Neumünster és Flensburg közötti vasútvonal halad át a csatorna felett. A tengeri hajók áthaladásához szükséges magasságot a híd egy látványos, végig acélszerkezetként kiképzett, beépített területen elhelyezkedő huroknyomvonallal éri el.

A szerencsétlenül járt portugál hajó, az Akacia 2004-ben épült, 11 ezer 600 tonnás, 8,7 méter merülésű konténerszállító.

Az Akacia, még az orrán viselt zsilipkapu nélkül (forrás: vesselfinder.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!