Teherszállításban erősít az Israel Railways

iho/vasút   ·   2013.01.08. 11:30
400px_israel

Az ország kormányának közlekedési, infrastrukturális, közlekedésbiztonsági és pénzügyminisztériuma is jóváhagyta a tizenhat mozdony, valamint további 162 használt, ám felújított tehervagon beszerzését. A járművek vásárlása 130 millió sékelbe, azaz nagyjából 34 millió dollárjába kerül a közel-keleti ország költségvetésének.

A új mozdonyok által harminc százalékkal több teherszállítási vontatóeszköz állhat az Israel Railways rendelkezésére. A gördülőállomány bővítésének köszönhetően az IR napi háromszáz konténerre növelheti kombinált árufuvarozási kapacitását. A vasúttársaság reményei szerint a jelenlegi hétmillió tonnás éves teherforgalom öt éven belül elérheti akár a 13,5 milliót is.

A gördülőállomány-beszerzés a létesítmények fejlesztését is megköveteli, ennek érdekében bővítésre kerülnek a Hadera nyugati részénél és Bnei Beraknál található terminálok, 2014-ben pedig Asdódnál kezdődik meg egy új osztályozó részleg és egy intermodális kikötői terminál megépítése. Az ország déli részén, Rotemnél található új terminál létrehozása már folyamatban van.

Az Israel Railways 162-es számú, EMD G16-os mozdonya halad üres szerelvényével Haifától nem messze. Vajon ismét EMD-gépekkel bővül a flotta, vagy teljesen európai kivitelű típus lesz a nyerő?<br>(fotó: Golf Bravo, Wikipedia)

Az Israel Railways az új mozdonyok és a teherkocsik ügyében is tárgyalt már lehetséges jelöltekkel. A közbeszerzési tendereket is hamarosan kiírják. Az izraeli kormány úgy számít, hogy a belföldön vasúton szállított konténerek részaránya a jelenlegi nyolc százalékról 25 százalékra is emelkedhet az évtized végére. A vasúttársaság szerint a teherszállításból befolyó bevétel 2013-ban 15 százalékkal, 34 millió dollárról 39,5 millióra növekedhet – számol be az International Railway Journal.

Izrael normál nyomtávon kiépült vasúthálózata nagyjából ezer kilométer hosszúságú és kilenc vonalból áll. Teljes hosszában villamosítatlan, azonban a kormány 2010-ben rábólintott a villamosítási programra, ami által a közeljövőben 420 kilométernyi sínpár fölé kerülhet felsővezeték, 25 kilovolt 50 hertzes villamos rendszerrel. Az Israel Railways jelenleg körülbelül százhúsz, részben vagy teljes mértékben EMD-gyártású dízelmozdonnyal rendelkezik. Közvetlen vasúti kapcsolata egyetlen országgal sincs Izraelnek, ám a Jordániával való összeköttetés már tervezés alatt áll. Érdekesség, hogy Izraelben a bal oldali számít a „helyes vágánynak”, ellentétben a legtöbb európai országban, így a Magyarországon megszokottal is.

Kapcsolódó hírek