A budapesti helyiérdekű vasútvonalakon, azaz a HÉV-eken az áruszállítás 1996-ban megszűnt. Ez azonban nem jelentette szükségszerűen a tehervonatok teljes eltűnését is. A teherkocsik néhány példánya a szentendrei múzeumba került, más kocsikat azonban megtartottak az üzemi meneteknek. A jelenleg MÁV-HÉV Zrt. névre hallgató vállalat kocsiparkjába ma már csak dozátoros és alacsony oldalfalú nyitott kocsik tartoznak. Ezekkel elsősorban a pályafenntartáshoz szükséges anyagokat; zúzottkövet, betonaljakat, sínszálakat szállítanak a beépítés helyére. Ahogy a kocsik a munka jellege és koruk okán elhasználódnak, szükségessé válik felújításuk, főjavításuk.

Két, felújításra váró Ks-kocsival halad Aquincum felé a HÉV L.VII 85-ös mozdonya. A képre kattintva galéria nyílik! (fotók: iho.hu)

Két alacsony oldalfalú Ks-kocsit még 2016 júniusában szállítottak el Szentendréről egy külső vállalkozóhoz. A HÉV-vonalon a vasút saját, L.VII-es „Tigris” becenevű, motorkocsiból átminősített mozdonya továbbította a kocsikat. Aquincumtól azonban az országos hálózaton már a Floyd Dácsiája vontatta a tehervonatot, hiszen az akkor még BKV-hoz tartozó HÉV Üzletágnak nem volt a MÁV pályahasználatra érvényes szerződése. Mellékszál, hogy a HÉV-et üzemeltető cég neve idő közben először BHÉV Zrt.-re, majd rövid idő után MÁV-HÉV Zrt.-re változott, és a BKV-tól átkerült a MÁV cégcsoportba. A két kocsi felújítása elhúzódott, és a minőségével sem volt minden rendben, ezért a HÉV-nél úgy döntöttek, hogy a továbbiakban nem vesznek igénybe külső vállalkozót, és saját műhelyeik szabad kapacitásának terhére, a motorvonatok javításával párhuzamosan ütemezik be a teherkocsik javítását is.

Ilyen előzmények után a napokban Szentendrén készült el két, cinkotai illetőségű Ks-kocsi. A megújult járművek futópróbáját Szentendre és Aquincum között tartották a szentendrei, 85-ös pályaszámú Tigris közreműködésével. Így történt, hogy bár csak rövid, két kocsiból álló, de mozdonyvontatású tehervonat közlekedett a HÉV-vonalon. A kocsikat a próba végén egyelőre Szentendrén hagyták, de ha a gödöllőieknek, vagy valamely más HÉV-üzemegységnek szüksége lesz rájuk, minden bizonnyal ugyanilyen tehervonattal jutnak majd el Aquincumhoz. Ahonnan – a már megszokott módon – egy nagyvasúti mozdony veszi át a kocsikat, hogy a HÉV-vonalak közötti szállítás után végül ismét egy HÉV-es mozdony vigye majd tovább célállomásukra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!