Ceglédről járok nap mint nap Budapestre dolgozni, más alternatíva hiánya miatt vonattal. Utasként az én életemből sem szokott kimaradni a vonatkésés. Nyilvánvalóan nem tehet a vasúttársaság a Pest megye keleti részén és Jász-Nagykun-Szolnok megyében megszaporodott tűzesetekről, melyek nem csak a vasút melletti területeken történtek – annak ellenére, hogy sokan így gondolják.

De szoktam találkozni olyan eseményekkel, amikor a vonatkésések miatt a MÁV Csoportot szidó emberek azok akadályozzák a vonat közlekedését. Gondolhatunk ennek folyományaként az utasokra: természetesen az ő magatartásukról lesz szó. Jelen cikkben egy általam megélt történetet kívánok megosztani az olvasókkal. Szakmai jellegű dolgokra részletesen nem kívánok kitérni.

Április 10-én reggel történt, hogy Zugló megállóhelyen a 2847. számú vonathoz (S50, Albertirsa–Budapest-Nyugati) mentőt kellett hívni, ezért a vonat nem tudott továbbmenni. A mentőre várakozás közben a mögötte térközre – huszonnégy perc késéssel – közlekedő 2669. számú vonat (Z50, Szolnok–Budapest-Nyugati) a peron mellé érve utolért. Emiatt ez a vonat sem tudott tovább haladni, mivel a 2847. számú vonat akadályozta. A mentőre várakozás közben az utasokat leszállították a két vonatról.

Én a 7009-es (gyors, Szeged–Budapest-Nyugati) vonattal járok munkába, aznap is ezzel érkeztem Budapestre. Ezen a vonaton Zuglónál már nem szokott tele lenni, viszont a metrópótlásból kifolyólag vonattal utazók miatt szinte nem volt férőhely. A leszálló utasok is csak a többi, folyosón álló utason „átverekedve” jutottak el az ajtóhoz.

Mi is történt? Ez a vonat közvetlenül a két, Zuglóban kényszerűségből várakozó vonatot követően – tizenöt perc késéssel – érkezett a megállóhelyre, ahol a 2847-es és 2669-es vonatokról leszállított utasok várták. Szinte azonnal meg is rohamozták a vonatot. Az utascserét követően a jegyvizsgáló „fütyült” (ezt a Jelzési Utasítás „Vonatkísérők a helyükre”-jelzésnek nevezi) de elindulni nem tudtunk, mivel a fel- vagy leszállni „akarás miatt nem hagyták az utasok az ajtókat bezárni, a vonat végénél erővel is. (Ekkor a vezető jegyvizsgáló már láthatóan és hallhatóan ideges volt) Emiatt a vonat hét perc várakozásra kényszerült – ebből körülbelül négy perc volt, mire a jegyvizsgálóknak sikerült elindítania a vonatot. (az Indulásra készen-jelzés adásával felhatalmaznia a mozdonyvezetőt)

Időközben a 2969-es vonat (S21, Ócsa–Budapest-Nyugati) is „felsorakozott” mögénk – szintén utasokkal tele – a 2679-es (S50, Szolnok–Budapest-Nyugati) 6099-es (sebes, Debrecen–Budapest-Nyugati) és 2917-es (S21, Lajosmizse–Budapest-Nyugati) vonatok pedig Kőbánya-Teher pályaudvarnál várakoztak. Ennek oka, hogy a 2922-es (S21, Budapest-Nyugati–Lajosmizse) és harmincnégy (Latorca IC, Budapest-Nyugati–Munkács) vonatokkal való keresztre várakoztak, amelyek Városligeti elágazásnál miattunk kényszerültek várakozni.

Megjegyzem azonban, hogy a mögöttünk érkező vonatokkal is el tudott volna utazni az utazóközönség, mivel a vonatok ugyanazon célállomásra – esetünkben Budapest-Nyugati pályaudvarra) közlekednek. Megemlítem továbbá a Keleti pályaudvar felé közlekedő – ilyen idősávban sajnos szintén zsúfolt – autóbuszokat, amelyekkel az M2-es metró viszonylag gyorsan elérhető.

Konklúzió tehát, hogy az utazóközönség a vonat indulását megakadályozva okozott túltartózkodást, ezzel további vonatoknak is késést okoztak, a mentőre várakozó vonat miatt bevezetett egyvágányú közlekedés miatt. A 2922-es és 34-es vonatok körülbelül negyed óra késést szenvedtek. A 2679-es, 6099-es és 2917-es vonatok pedig közel fél órás késéssel érkeztek a Nyugati pályaudvarra – beleértve természetesen az egyvágányú közlekedés miatti keresztre várásokat. Megjegyzem, nem volt alkalmam megfigyelni, mi történt később, de az Elvira rendszerében láttam, hogy a hatósági intézkedésre váró vonat harminchat percig állt Zugló megállóhelyen.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!