A jelek szerint az Airbus koncepciót vált az olykor méretei okán bálnának becézett A380-asok környezetvédelmi témájú megjelenésével: miután nyáron a Singapore Airlines által kisorolt, és a Hy Fly nevű portugál cég wet-leasing feladatokra bérelt gépe a korallzátonyok megmentését hirdető festést kapott, az első japán megrendelő, az All Nippon első gépe teknősbéka-motívumokkal bukkant elő a hamburgi festőhangárból.

A teknőcök azért kerültek igen dekoratív módon a gépre, mert az ANA a kétszintes óriást a Narita–Honolulu vonalon repülteti majd, a Csendes-óceán közepén fekvő szigetcsoport pedig a korábban már-már kipusztulóban lévő zöld tengeri teknős egyik legfontosabb otthona, költőhelye.

Az Airbus már most jelzi, hogy a japánoknak szánt másik két gép is hasonlóan látványos külsőt kap majd. Ez a mostani a kék 36(!) különböző árnyalatában pompázik, a következőn a zöld, a harmadikon az arany dominál majd. Jellemző a feladat nagyságára, hogy a szakemberek 3600 négyzetméternyi felületre 3300 liternyi festéket vittek fel, nem csoda, hogy a festés huszonegy napig tartott. Mostantól következik a kabinberendezés, a klímarendszer, szórakoztató rendszer, a konyhák és mellékhelyiségek beszerelése, a világítás és a többi rengeteg elvégezni való, majd a megfelelő tesztek végeztével a légitársaság még a jövő év első negyedében átveheti és forgalomba állíthatja a „teknőcös bálnát”.

A gép megjelenésének egy újabb ázsiai ország légitársaságának flottájában megvan a maga jelentősége. Mint beszámoltunk róla, egy évvel ezelőtt az Airbus már a 380-as gyártósor leállításának gondolatával foglalkozott, amikor az Emirates a maga amúgy legnagyobb A380-as gépparkja bővítésére húsz gépre és további tizenhat opciós lekötésére írt alá szándéknyilatkozatot. És noha közben az üzlet körül a jelek szerint még sokminden tisztázni való akadt, például a hajtóművek körül, az óriásgép megmenekült és a jelenleg előírt gyártási tempó mellett még vagy tíz évig ad munkát a Toulouse-i összeszerelő sornak.

Ugyanakkor új cég már évek óta nem jelentkezett az óriásgépért, az ANA is egy meglévő rendelést illetve már félig-meddig elkészült gépeket vett át a közben csődbe ment Skymarktól, gyakorlatilag magával a légitársasággal együtt. Ugyanakkor már az Emirates új kötése előtti bizonytalan időszakban is felmerült, hogy a jelenlegi legnagyobb utasszállító sorsát Kína terelheti sikeresebb pályára. Most ismét erről lehet latolgatásokat hallani, egyébként korábban és most is a kínai légitársaságok A380-as megrendelése magasszintű francia-kínai állami találkozók kapcsán került elő.

Eddig csak egyetlen kínai társaság, a Southern Airlines vásárolt öt példányt a gépből, Macron francia elnök tavalyi pekingi látogatásakor hatvan gép lehetséges eladásáról volt szó, amit konkrét üzletkötés eddig nem követett. Most pedig a francia gazdasági és pénzügyminiszter pekingi tárgyalásai kapcsán ugyanazt a modellt emlegetik, vagyis, a kínai légitársaságok annak fejében vesznek 380-asokat, hogy az Airbus jelentős gyártási kapacitást ruház át kínai cégekre az óriásgép különféle részegységeinek elkészítésére.

A mostani tárgyalásokról hírt adó Airliner Watch kissé maliciózusan jegyzi meg, hogy ha a kínai légitársaságokon múlna a dolog, akkor nem jönne létre az üzlet, de nem rajtuk múlik a döntés, mert a repülőgép-beszerzés Kínában politikai kérdés. „Senki ne lepődjön meg, ha a további A380-as rendelés egy állami légitársaság részéről történik” – teszi hozzá a portál.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!