Június 16-ától iskolakezdésig, szeptember 2-áig pályakorszerűsítés miatt nem jár a villamos a Nagykörúton az Oktogon és a Harminckettesek tere között. Egészen pontosan a kisföldalatti feletti vágányátvezetés és a József körút 44. között épül át a pálya – ismét.

Az ok unásig ismert: ez a vonal Európa egyik legforgalmasabb villamosvonala, ráadásul most már éjjeli üzemszünet sincsen, napi 24 órában róják a szerelvények a vágányokat. Tömbsínes, nagypaneles felépítmény volt 1994-ig a vonal leghosszabb szakaszán, valamint itt tettek először kísérletet a korábban nyitott pálya valamiféle utólagos zártpályásítására, a vágányzóna szélére applikált közúti kerékterelő elemekkel. Az említett esztendőben jött az első átépítés a Blaha Lujza tértől délre, kapcsolódva a nagykörúti általános közműfelújítás tűzoltómunkájához – az idősebbek talán még emlékeznek a '88-as nyomóvezeték-robbanásra, amelynek egy pincehelyiségben halálos áldozata is volt.

Szinte végig fel van túrva a pálya a 32-esek tere és az Oktogon között. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

E felújítás során ismerkedtünk meg a sokáig a vonal védjegyévé vált vasbeton alaplemezzel és pressbeton burkolattal. A vasbeton alaplemez a nagypanelt helyettesíti, és a felépítmény oldal- és hosszmerevségét biztosítja – a mai napig sikerrel. A pressbeton színezett cementburkolatának köszönhetően pedig a pálya ezek után enyhe esztétikai élményt is nyújthatott, feltéve, ha elég gyakran végigment rajta a locsolókocsi. Az utólagos aszfaltjavítások aztán rontották az élvezetet, amely mára végleg el is tűnt – a pressbeton burkolattal együtt, sajnos.

Akkoriban azt állították, ehhez a pályához legalább húsz évig nem kell hozzányúlni. Ami akkor beláthatatlan jövőnek tűnt, abból viszont az idővel sajnos jelen lett és valóban: a 2010-es évek elején megint kezdődött minden elölről, menetrendszerűen. Azaz mégsem pontosan: a vasbeton alaplemez kiállta az idők próbáját.

A jelenlegi József körúti átépítés is úgy zajlik, hogy az alapokhoz nem kell nyúlni. Az alapok felett viszont tönkrement, aminek tönkre kellett mennie, hiszen senki nem ígérte, hogy a vágányok ezután nem fognak kopni és a folyamatos sínágyazóanyag, a Phoenix AG örök életére sem vállalt senki garanciát.

Teherautóra pakolják a régi nagypaneleket

Sőt, a vágányok nemcsak, hogy kopnak, de a terhelés hatására a futófelület is töredezett néhol, van, ahol a kerekek a nyomkarimán futnak. A Blaha Lujza téri megálló egyik peronjának szegélye is kidőlt, a vízbefolyások és az útszórósó hatására a sínszálak távtartórúdjai elkorrodáltak. A hullámos vágánykopások miatt az érintkező burkolatok is tönkrementek. Ezt megelőzendő, fognak az új vágányok néhány millimétert kiállni a pressbeton burkolatot kiváltó bazaltbeton síkjából – ezt mindenki észrevehette, aki esett már orra átépített nagykörúti villamossínben. A Phoenix AG sínágyazóanyagot a körülöntéses technológia váltja fel: a vasbeton alaplemezen elkészült az úgynevezett kis- és nagyközép betonsávjainak vasszerelése és zsaluzata, a sínszálakat az ezek között kimaradó csatornákba helyezik el, és ott szintezik be a megfelelő magasságra. Elmaradnak tehát az eddig használatos, korróziónak kitett acél-összekötőrudak, a nyomtávot a betonburkolat határozza meg. A szintezett sínszálakat műgyantával öntik körbe, a megoldás tökéletes nedvességzárást és oldalirányú rögzítést garantál.

A felújítás során eltűnik a Dohány utca és a Bérkocsis utca közötti a nagypaneles felépítmény – ez az ideiglenes felépítmény egy éve azért készült úgynevezett kisfelújításként, hogy a villamosvonal forgalmát a jelenlegi alapos felújításig egyáltalán fenn lehessen tartani.

A következő, 2038-as felújításban viszont semmiképpen sem szeretnénk résztvenni. Ott vasalt pályalemezt, ezzel egybegyógyult műgyantát és sínszálakat kell majd monolitként bontani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!