Régi képek – régi hangulatok... Na, azért annyira nem régiek, de mégis csupa olyan felvétel, ami mára megismételhetetlen!

A dízelvontatás jellemzője, hogy ha egyszer villamosítanak egy vasútvonalat, akkor onnantól kezdve annak oda a korábbi hangulata. Bár nem mondhatjuk, hogy évente rendszeresen több vasútvonal villamosítása alkalmából rendezett átadási ünnepségre vagyunk hivatalosak idehaza, azért az elmúlt bő két évtizedben jó néhány vasútvonalon szűnt meg a dízelvontatás, gondoljunk például a veresegyházi oldalra, a Fonyód–Nagykanizsa–Gyékényes–Somogyszob, Székesfehérvár–Szombathely, Csorna–Porpác, Boba–Zalaegerszeg–Őrihódos, Sopron–Szombathely–Zalaszentiván, Csorna–Mosonszolnok, Felsőzsolca–Hidasnémeti vonalakra.

A magyar vasúti dízelvontatás egyik legikonikusabb mozdonya a MÁV M62-es sorozat, becenevükön a Szergejek. Nagy kultusza van a Púposoknak és a Nohaboknak is, de legnagyobb darabszámban a fővonali dízelek közül mégis csak az M62-esek voltak és vannak jelen magyar vasúthálózaton. Mai összeállításunk róluk szól, a hattengelyes orosz olajzabálókról, amelyek minden rusztikusságuk ellenére – vagy talán éppen picit behemót, de erőt sejtető megjelenésük miatt is, no meg a hozzá járuló talajremegtető duruzsolásuknak vagy jellegzetes lüllögésüknek köszönhetően – merőben különböznek az összes többi, hazai síneken közlekedő mozdonytípustól.

Persze érthető, hogy van, aki nem igazán szereti, amikor a nyári hőségben, a Bhv műbőrhuzatolású üléseiben, még a lehúzott ablaknál is izzadva kénytelen több órán át szagolni a kétütemű Kolomna-motorból kibuggyanó fekete füstfelhő okozta kellemetlen szagokat, ám korábban erre nem sokat adtak. Manapság már inkább ciki ilyen mozdonyt odarakni egy személyvonat vagy expressz élére, különösen amióta vagy háromtucatnyi remotorizált változat is rendelkezésre áll a típusból. Az első M62 300-as megjelenésének is már bő tizenöt éve, de galériánkba közülük most egy sem került be. Maradunk az eredeti változatnál, hátha még nem unják!

A képre kattintva közel két tucatnyi Szergejes felvételt tekinthet meg!

Úgy húsz éve építették át a Ferencváros-Soroksár vonalat, amely alkalmából teljes vágányzár volt az adott szakaszon – még a BILK megépítése előtt! A nemzetköszi vonatok és egyes gyorsvonatok a Burmán át kerültek, a Keleti pályaudvar és Soroksár között dízelvontatással. A felvételen a Fradi szépének számító M62 265-ös épp Soroksárt hagyja el a Burmán a Keleti felé (fotók: Joó Ferenc)

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!