Nem sokkal felszállás után, helyi idő szerint a reggeli órákban a tengerbe zuhant az indonéz fővárostól ötvenhat kilométernyire északkeletre a Lion Air egyik Boeing 737 MAX 8-as utasszállítója. A gép a körülbelül egyórás Jakarta–Pangkal Pinan járatot repülte, de a felszállás után tizenkét perccel az irányítás elveszítette a kapcsolatot vele. Korábban a pilóták egyike engedélyt kért arra, hogy a gép visszatérhessen a repülőtérre, de ennek pontos okát a híradások egyelőre nem tartalmazzák.

Egyelőre nem teljesen megbízhatóak az információk a fedélzeten lévők számáról sem, az AvHerald repülésbiztonsági portál adatai szerint 181 utas, két pilóta és az ötfőnyi kabinszemélyzet volt a gépen. Túlélőkről egyelőre nincs hír.

(fotó: YouTube)

A Jáva-tenger a zuhanás helyszínén a hatóságok szerint 30–35 méter mély, az indonéz katasztrófavédelem kisebb törmelékeket, személyes tárgyakat talált a felszínen, és olajfoltokat.

A Lion Air gépe egy vadonatúj MAX-8-as volt, a 737-esek modernizált, új hajtóművel felszerelt változatából, amelynek első példányát 2016-ban állították forgalomba. A PK-LQP lajstromjelű Boeing augusztus közepén  kapta meg a légialkalmassági engedélyt, és 18-án repülte első járatát.

Egyes hírek szerint a 737-es személyzete az előzőleg repült járatok egyike során egy alkalommal „nem megbízható sebességadatokat” tapasztalt a kapitány kijelzőjén. Az első adatok szerint a gép a repülőtér 25-ös bal pályáján startolt, bal fordulóval tartott azután észak-északkelet felé, és mintegy hat percen át repült 5400–5600 láb magasságban, mielőtt lezuhant volna.

A Flightradar24 adatai szerint a gépnek sem a magassága, sem a sebessége nem nőtt az elemelkedés után szokásos egyenletes módon. A baleset körzetében voltak zivatarok, de a meteorológiai adatok azt mutatják, hogy a 737-es nem találkozott viharral, a repülést veszélyeztető időjárási jelenséggel.

Egy normális felszállás és emelkedés képe ugyanezzel a típussal, ugyanerről a pályáról <br>(pprune.org)

Indonéziában rendkívül dinamikus a légiközlekedés bővülése, ugyanakkor a hatalmas népességű délkelet-ázsiai ország repülésbiztonsági statisztikái nem túl kedvezőek. A korábbi katasztrófa-sorozatot ugyan sikerült megfékezni, de például épp a Lion Air egyik gépe szenvedett látványos balesetet, amikor 2013-ban Bali szigetén az érkező gép a rossz időjárás közepette későn próbált átstartolni és a pálya előtt nem sokkal szintén a tengerben végezte, de akkor halálos áldozatok nem voltak.

A  diszkont légitársaság rendkívüli gyorsasággal bővíti flottáját, néhány évvel ezelőtt két világrekord-rendelése is volt, a Boeing és az Airbus keskenytörzsű típusaira 230 illetve 234 példányban szerződött.

A MAX-sorozatnak eddig komolyabb balesete nem volt, a nemzetközi repülősajtóban általában dicsérik az új változat megbízhatóságát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!