Tengeri utazások: semmi nem az, aminek látszik

Zöldi Péter   ·   2017.06.04. 13:45
tui_kislid

Németország legifjabb álomhajóján nyitópartyt rendeztek. A háromszáz méter hosszú, kék-fehér kolosszus oldalán öles betűk hirdetik: Mein Schiff 6, azaz az Én hajóm. A hamburgi Elba filharmóniával a háttérben avatták a TUI Cruises legnagyobb úszó büszkeségét, tűzijátékkel, meghívott hírességekkel, online tudósítással.

A Mein Schiff 6 egy úszó pénzcsináló gép. Motorjai 38 ezer lóerősek, 3500 utasnak és legénységi tagnak képes tizenöt emeletén szállást nyújtani, miközben a világtengereket járja. Az egykor exkluzív tengeri utazások ma tömegturizmusnak számítanak: tavaly több mint kétmillió német polgár vett részt ilyen módon tengeri utazásokon, közel háromszor annyi, mint tíz évvel ezelőtt.

A máltai zászló alatt hajózó Mein Schiff 6 a hamburgi kikötőben (fotó: DPA)

Az árak nem különösebben megrázóak: a TUI Cruises-nél már 788 euróért elérhető egy egyhetes Perzsa-öbölbeli hajókázás, ennek ellenére a vállalkozók még így is bombaüzletet csinálnak. A megoldás: minimálbéren foglalkoztatott személyzet valamint a hajó bejegyzésére szolgáló ország megfelelő megválasztása. Ezen túl nem elhanyagolhatóak a kivételes adózási kedvezmények, amelyeket a német adóhivatal garantál.

A hajón nem a fekete–vörös–arany zászló leng, hanem a máltai – mint a Mein Schiff-flotta összes többi tagján is. A Tui Cruises üzleti modellje ugyanis részben erre a zászlóra épül fel. A vállalkozás forgalma 2015-ben 650 millió euró volt, a nyereség pedig elérte 126 millió eurót. Ez derül ki az évzáró dokumentumokból – amit a hamburgi székhelyű vállalkozás egyébként igen részletezett weboldalán nem jelentet meg. A dokumentumból kiderül, Máltán működik egy leányvállalat is: az MS Mein Schiff Ltd – minden az alacsony adózási ráta körül forog.

A dokumentumból az is kiderül, hogy a TUI Cruises a 126 millió eurós profit után csupán 64 ezer euró adót fizetett meg: ez 0,05 százalékos adórátának felel meg. Hogyan jöhet létre ez a vízi gazdasági csoda? Ebben bizony döntően a máltai zászló játszik szerepet. A törpeállam ugyanis az ott regisztrált hajózási társaságoknak olyan előnyös adózási feltételeket kínál, amelyekre például Németországban esély sem lenne. A máltai zászló egyben a fedélzeten uralkodó munkajogi viszonyokat is megszabja, és ez Máltán extrém módon vállalkozóbarát. Ezáltal német hajón, német munkáltatókkal és német munkavállalókkal megkerülhető a német munkajogi szabályozás, amely mindenféle „felesleges” és az üzemeltetőnek megterhelő jogokat biztosít a munkavállalóknak. Például előírható a tizennégy órás folyamatos munkavégzés, amely német jog szerint legfeljebb tíz óra lehetne.

Ugyancsak az előírások megkerülése teszi lehetővé az EU-n kívüli államokból származó munkavállalók foglalkoztatását. Ezek túlságosan drágák és öntudatosak lennének, ezért a személyzetben nagy arányban fordulnak elő indonézek és fülöp-szigetiek.

Tizennégy óra hosszan pincérkedni, ablaktalan helyiségekben vasalni, vagy kabint takarítani, mindezt heti hét napban, hónapokig szabadság nélkül – ezek a munkavállalók mindennapjai a kívülről csodált, büszke hajók fedélzetén. A bérek messze a közép-európai átlag alatt vannak. Ahogyan a Der Spiegel magazin kiderítette, a mosoda munkatársainak havi alapbére heti negyvenórás munkavégzéssel 368 dollár, azaz százezer forint körül mozog, amihez még a túlórák és a szabadságpótlék járulhatnak. A munkavállalónak átlagosan hétszázötven forintos órabér jön ki, ha mindent hozzászámolunk.

A TUI Cruises szerint mindez teljesen fair. Sajtóközleményük szerint minden legénységi tagot mindenkori kvalifikációja és munkatapasztalata szerint, megfelelően megfizetnek, ezenkívül a tengeri szolgálat nem összevethető a szárazföldivel, hiszen a foglalkoztatottak teljes ellátást kapnak és kiadásaik is alacsonyabbak. A munkaszerződések is megfelelnek a nemzetközi előírásoknak. Amennyiben azonban a német minimálbér-előírásokat alkalmaznák a munkavállalókra, azok kétezer euróval lennének gazdagabbak havonta.

A máltai zászló mellett kedvelt a panamai és bahamai is. A német vállalatok által üzemeltetett húsz tengerjáró egyike sem viseli a fekete–vörös–arany zászlót. A Mein Schiff 6 most hónapokon keresztül fogja járni az északi tengereket, az Atlanti-óceánt és a Karib-tengert. A tervek szerint Máltán csak 2018 májusában fog először kikötni. Egyetlenegy napra.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek