A minap a 45-ös vonal mentén, Sárbogárd és Aba-Sárkeresztúr állomás között az útátjárók környékén földmunkák nyomát találtuk. Mit kábelezhetnek, mire jó ez vajon? Nincs későn? Hiszen az elmúlt évben volt és talán az elkövetkező rövid időszakban lesz itt nagyobb forgalom a terelt tehervonatok miatt. A napi két pár (lemondott) bézés személyvonat miatt biztosan nem kell kapacitást növelni... Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy mit láttunk.

Kábelezés, földmunka az útátjárók környékén a 45-ös vonalon (fotók: Vörös Attila)

A vasúttársaság tájékoztatása szerint a 45-ös vonalon a 40-es vonali KÖFI-projekthez köthető munkálatok folynak. „Vonatutolérés- és ellenmenet-kizáró berendezést” valósítanak meg, konyhanyelven térközös lesz a pálya. A vonal áteresztőképessége egyébként valóban nagyon gyér, Sárbogárd és Börgönd között mindössze egyetlen állomás van (Aba-Sárkeresztúr nagyjából félúton), ahol a vonatok találkozhatnak. Ráadásul a pályasebesség sem valami combos, negyvennél gyorsabban nem mehetnek a szerelvények, néhol pedig csak ennél is lassabban.

A vasúttársaság válaszában hozzátette: „a fejlesztést a 1573/2018 (XI. 15.) számú, a Közép-Duna menti térségben tervezett országos és helyi közúti, valamint vasúti felújítások és fejlesztések című határozat (pdf, a dokumentum végén a lényeg) tartalmazza. 2019-ben és 2020-ban kerül sor az 5-ös, a 42-es, a 43-as, a 44-es és 45-ös számú vonal fejújítására, ezekkel kapcsolatban a műszaki tartalom véglegesítése jelenleg folyamatban van.” Tavalyi cikkünkben már boncolgattuk ezt a témát.

„Micsoda hangulat” Aba-Sárkeresztúr állomáson!

Kíváncsian várjuk, mi lesz ez a tartalom, és milyen forgalomnövekedés fogja követni, ha követi. Az említett dízeles vonalakon a 40a vonal felújítása miatt most a legnagyobb a forgalom évtizedek óta, egyébként sok dunaújvárosi és százhalombattai viszonylatnak logikus útvonalai lennének ezek békeidőben is. Talán a Komárom–Székesfehérvár összekötés a hálózatilag legfontosabb, amin a nyugatról érkező szerelvények levághatnák és megspórolhatnák a kelenföldi fordulást Dunaújváros, Pécs, Százhalombatta felé. Cserébe ezek a vasútvonalak nincsenek villamosítva, és amíg a dízelezés ennyire költséges, jobban megéri a kelenföldi fordulás a vasúttársaságoknak annak minden kellemetlenségével együtt.

Ferencváros–Dombóvár tehervonat cammog Sárbogárd előtt. Mellette friss földmunka nyomai

A felújítással kapcsolatban találgatni lehet azért. A 43-as (Rétszilas–Dunaújváros) vonal remek állapotban van, itt is a térközösítés jelentene előrelépést a hosszú állomásközök miatt. A felsorolásban a paksi vonal is szerepel, itt sincs eszeveszett száguldozás és pályakapacitás sem, de a vonalat stabil, jó állapotban kell egyébként is tartani az atomerőmű elérése miatt. Talán a Paks2 építkezésének elkezdésével lesz pár anyagvonat, speciális szerelvény, ami miatt megéri kicsit költeni a vonalra? Tíz éve az M6-os autópálya építéséhez is befért a napi két pár kővonat Paksra, ráadásul akkor még a tolatós is járt és még személyvonatok is voltak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!