Tető alatt egy újabb beruházás

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.10.21. 13:15
kiskep

Eddig úgy látszott, senki nem mer belekezdeni a prágai főpályaudvar (Praha hlavní nádraží) 1–4. peronja felett átívelő tetőszerkezet javításába. Az uniós pénzforrások minél nagyobb mértékű kihasználása érdekében azonban mégis úgy döntött a cseh vasúti infrastruktúra-kezelő társaság (SŽDC), hogy hozzányúl a több mint százéves vaskonstrukcióhoz. Lapértesülés szerint félmilliárd koronás (5,7 milliárd forint) beruházásról van szó, amit a Közop-program támogatása is segít.

A főpályaudvar látképe Vinohrady városrész felől<br>(fotók: a szerző)

A munkákat jövő szeptemberben kezdhetik, s 2015 végére fejezhetik be. A felújítást nehezíti majd a mindennapi forgalom. A tetőszerkezet felújítása során a vaskonstrukció rozsdásodás elleni réteget kap, kicserélik a már korrodált részeket, a csarnok tetejére új üveg kerül. A megvilágítás is megújul, valamint felújítják az elektromos vezetékeket is. A felújításnak köszönhetően megszűnik egy paradoxon: a nemrég teljes felújításon átesett új fogadóépület, peronok, sínek, biztonsági berendezés fölött egy roskadozó tetőszerkezet áll. A cseh fővárosba vonattal érkezőket szép felújított pályaudvar várja sok üzlettel, kávézóval, csak a vonatról leszállva esős időben (ami Prágában elég gyakran előfordul) az emberek nyakába csurog a víz. Hogy jöhetett létre a mai helyzet? Egyszerű. A prágai főpályaudvarnak két tulajdonosa van: a fogadóépület, beleértve a történelmi Fanta-épületet és az első peron a Cseh Vasutak (České dráhy) tulajdona. A többi peron (2–7.), a sínek és a csarnok tetőszerkezete a SŽDC (infrastruktúra-kezelő) tulajdona. A ČD 2006-ban harminc évre bérbe adta a pályaudvar épületét a Grandi Stazioni olasz cégnek, ők ennek fejében felújították, modern és életteli központtá alakították a valamikor szinte csak hajléktalanokkal, csövesekkel teli pályaudvart. A tetőszerkezethez azonban eddig senki nem nyúlt.

A peronok, sínek, s a többi berendezés már modern, a tetőszerkezet még elavult

A prágai főpályaudvar 1871. december 14-étől üzemel, amikor a monarchiabeli Ferenc József Császár Vasútja megkezdte működését Tábor, České Budějovice és Bécs felé. Akkor Ferenc József Császár pályaudvar volt a neve. 1872-ben közvetlen szomszédságába futott a Turnau-Kralup-Prager Eisenbahn (TKPE) magánvasút. Ugyanekkor létesült a Prágai Összekötő Vasút, a Smíchov–Praha–Hrabovka vonal, aminek köszönhetően négy vasúttársaság pályaudvara köttetett össze. Az 1901–1909 között zajló felújítás megnövelte a pályaudvar kapacitását, így nőtt a jelentősége is. A szecessziós stílusban épült Fanta-épület (Josef Fanta tervező neve alapján) mellett már akkor megépült az aluljáró és a szóban forgó csarnok acélkonstrukciója. Ennek magassága 18 méter, ívszélessége pedig 33,3 méter. Tervezőik Marjanko és Kornfeld voltak. A következő nagyobb felújítás 1972–1979 között volt, amikor a mai Vrchlický Park (Vrchlického Sady) elé új kétszintes szocreál épületet emeltek, amelynek tetején az észak–déli sugárút vezet. 1994-ben további három peront nyitottak meg (5–7.), ezek már külön-külön kaptak új tetőt. Az évek során több neve volt a főpályaudvarnak, a Ferenc József pályaudvar és főpályaudvaron kívül volt Wilson pályaudvar is 1919 és 1940, majd 1945 és 1953 között (Woodrow Wilson amerikai elnök tiszteletére).

1994-ben adták át az 5., 6. és 7. peront, ezek külön tetőt kaptak

A történelmi Fanta-épület egy részét a napokban adják át a felújítás után, itt hamarosan a Fanta kávézó is újra üzemel. Az egész épület restaurálása most is folyik, tyúklépésekkel bár, de haladnak.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek