A következő évtizedben harminc százalékkal kell csökkenteni a közlekedés széndioxid-kibocsátását – szól az ajánlás. Definiálták a tiszta járművek fogalmát az alternatív üzemanyagok felhasználása szerint, így az akkumulátoros, a tüzelőanyagcellás elektromos és a plug-in hibrid járműveken kívül a bio- és földgáz-hajtású gépjárművek tartoznak ebbe a körbe – áll a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) közleményében.

A kőolajtól kevésbé függő személy- és áruszállítás megteremtésében a 2014/94/EU irányelv az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szolgáltat kellő keretet. Ez az ajánlás a tagállamok számára kötelezően előírta a fogyasztók számára elérhető áram-, földgáz- és hidrogén-töltőállomások létesítését, mint az alacsony kibocsátású közlekedésre átállás feltételét.

Az Audi új A4 és A5 g-tron modelljeinek motorját Győrben fejlesztették és gyártják, a gáz eredete szerint akár nulla széndioxid-kibocsátással a ma elérhető leginkább környezettudatos járművek egyike (kép: Audi)

Az Európai Bizottság általános értékelése szerint a tagállamok vállalása nem kellően ambiciózus, így a kibocsátáscsökkenés is mérsékelt marad. A 2050-re ígért 60 százalékos mérséklés (az 1990-es adatokhoz képest) a jelenleginél határozottabb intézkedéseket igényel, mivel a személyközlekedési igény addigra 42, az áruszállítási teljesítmény 60 százalékkal fog emelkedni.

Az infrastrukturális hálózatok kiépítése 2020-ig 5,2, 2025-ig további 16-22 milliárd eurós befektetést igényel, a befektetés közösségi haszna a tisztább levegővel, a közlekedés alacsonyabb költségszintjével, a körülbelül tizenkétmillió embert foglalkoztató járműipar versenyképességének megőrzésével érhető el. Emellett a Bizottság üdvözli a vezető járműgyártók azon törekvéseit, hogy mind nagyobb számú akkumulátoros járművet helyezzenek a piacra, de felhívja a figyelmet más, alacsony vagy nulla emissziós technológiák fejlesztésére is. Domanovszky Henrik, a MGKKE elnöke szerint elengedhetetlen a versenyképes LNG- és CNG-hajtású járműkínálat megteremtése is.

A távolsági áruszállítás közúton is környezetbaráttá tehető LNG hajtású járművekkel, az IVECO mellett a Volvo és a Scania is megjelent környezetbarát típusával (forrás: MGKKE)

Domanovszky Henrik szerint a tiszta jármű fogalmának definiálásával megteremtődött a bio- és földgázüzemű közlekedés kiegyensúlyozott mértékű támogatásának lehetősége, hozzátette, hogy egy LNG-hajtású kamion annyi széndioxidtól mentesítheti a környezetet, mint hetvenkét, kizárólag megújuló forrásból származó árammal feltöltött elektromos személyautó.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!