Tíz éve húzzák saját mozdonyok a Rail Cargo Hungaria vonatait

iho/vasút   ·   2020.01.23. 16:20
400px_rch_taurus

Január 22-én ünnepelte tizedik évfordulóját a Rail Cargo Hungaria (RCH) saját vontatása. A privatizált MÁV Cargo azelőtt nem rendelkezett saját trakcionálással, a vasúti árufuvarozási tevékenységhez szükséges kapacitást szolgáltatásként vásárolhatta meg elsősorban az akkori MÁV-Trakciótól. A saját vontatási képesség kiépítését az új tulajdonos, a Rail Cargo Austria (RCA) AG kezdte meg. A privatizációs kötelezettség részeként 2010-ben tíz, a legszigorúbb európai műszaki és környezeti követelményeknek megfelelő, 1116-os sorozatú Taurus villamos mozdonnyal alapította meg a cég flottáját. Az első saját mozdonnyal és mozdonyvezetővel közlekedő, harmincöt kocsiból álló vonatot 2010 januárjában indították el Miskolc-Rendező felé.

Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke, a Rail Cargo Austria Igazgatóságának tagja elmondta: „2010-ben az önálló vontatási képesség kialakításával meghatározó lépést tettünk piacvezető szerepünk megszilárdítása érdekében a magyar vasúti árufuvarozási szegmensben. Tevékenységünk hosszú távú stabilitásához stratégiai jelentőségű ezen képességünk további folyamatos fejlesztése”.

 

Nő az önálló vontatás aránya

A vontatási teljesítmény már az első évben meghaladta a 3,2 millió kilométert. A géppark fokozatos bővülésével folyamatosan növekedett a saját vontatással megtett távolság, amely 2014-ben lépte át a négymillió kilométert, 2019-ben pedig minden korábbinál nagyobb, 5,6 millió kilométer futásteljesítményt ért el a Rail Cargo Hungaria saját mozdonyflottája. Ez 18 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi időszak értékét és több mint 170 százalékkal a saját trakciós képesség tíz évvel ezelőtti megteremtésekor rögzített értékét. A vállalat mozdonyparkja jelenleg mintegy negyvenöt korszerű és környezetbarát vontatójárműből áll.

Míg tíz évvel ezelőtt a társaság 138 mozdonyvezetőt foglalkoztatott, ez a szám 2020-ra további száz fővel gyarapodott. A növekvő igények teljesítése érdekében az RCH 2016-tól rendszeresen indít mozdonyvezetői képzéseket. Idén áprilisban várhatóan huszonheten szerzik meg a legmodernebb mozdonyok vezetéséhez szükséges végzettséget.

Az RCH mozdonyparkja jelenleg negyvenöt gépből áll, és idén újabb öt villamos mozdonnyal bővül (fotó: Arnold Balázs)

 

Újabb mozdonyok

Az RCH-hoz 2020-ban további öt villamos mozdony érkezik az ÖBB-csoport korszerű flottájából. A kapacitásbővítés lehetővé teszi, hogy a társaság fuvarjainak több mint hatvan százalékát saját eszközeivel juttassa el rendeltetési helyükre. Az RCH flottája kiegészül a vállalatcsoport legmodernebb Vectron villanymozdonyaival, amelyek nagyobb össztömegű szerelvények továbbítására képesek, mint a Taurusok. Ezek bevetését először a gyékényesi gabonaforgalmak továbbításához tervezi.

A Rail Cargo Hungaria idén tovább bővíti a szolgáltatási palettát saját dízel géppark megteremtésével. A mozdonyokat a tervek szerint tolatásra használják a Rail Cargo Terminal - BILK-en, valamint Budapest körzetében.


Innovatív, környezettudatos és biztonságos vontatás

Az RCH flottájának minden járműve energiát táplál vissza a vontatási villamosenergia rendszerbe. Egy kétezer tonnás tehervonatot továbbító mozdony száz kilométer per óra sebességről lelassítva annyi áramot termel, amennyi egy átlagos magyar háztartás egy havi fogyasztásának (214 kWh) felel meg.

A vasúti árufuvarozási ágazatban a Rail Cargo Hungaria használ majd először nulla emissziós értékű és rendkívül gazdaságosan üzemeltethető villany-hibrid mozdonyokat. A társaság a világ legnagyobb vasúti járműgyártó társaságától, a kínai CRRC-től megrendelte az ilyen képességű gépek kifejlesztését és gyártását – a prototípust az idei németországi Innotrans kiállításon mutatják be először. Az RCH két és fél éven belül két-két, árufuvarozási tevékenységre optimalizált tolató- és vontatómozdonyt vesz át a gyártótól. A villany-hibridek hatékonyabbak és rugalmasabban bevethetőek lesznek, mint a jelenleg működő legmodernebb megoldások. Ha adott szakaszon üzemzavar vagy építkezés miatt nem áll rendelkezésre felsővezeték, a villamos mozdonyt dízellel kell helyettesíteni, ami idő- és anyagi veszteséggel jár. Az új technológia olcsó és gazdaságos megoldást nyújt ilyen esetekben, valamint a felsővezeték nélküli iparvágányokon. Ezt a járművekbe szerelt úgynevezett last mile battery pack teszi lehetővé, amely a közlekedéshez szükséges energiát az akkumulátorokból nyeri. A tolatómozdonyokkal az RCH Magyarországon lát majd el feladatokat, a vontatómozdonyokat pedig Magyarországon kívül Horvátországban, Szerbiában, Romániában, Macedóniában, Görögországban, valamint Bulgáriában fogja közlekedtetni.

A biztonságos árufuvarozás érdekében az RCH vontatási szervezete Magyarországon úttörőként vesz részt az Európai Unióban bevezetés alatt álló Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (European Train Control System, ETCS) hazai L2 szintű tesztjeiben. Az ilyen üzemeltetésre is alkalmas 1116 009, 012 és 015 mozdonyaival Székesfehérvár állomás és a 25-ös vonal Boba–Hodos szakaszának tesztelése után megkezdte a Szombathely–Szentgotthárd (21-es) és a Szombathely–Sopron (15-ös) vonalak tesztfutásait is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek