A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség éves biztonsági jelentése az elmúlt időszak javuló tendenciáinak megerősítéséről szól, annak ellenére, hogy 2016-ban 268 ember halt meg a szervezet által képviselt 256 légitársaság gépeinek balesetei során, ami majdnem kétszer annyi, mint a 2015-ben elhunytak száma. Ugyanakkor az előző ötéves periódushoz képest, amikor évi átlagban 371 személy vesztette életét, a mostani statisztika sokkal kedvezőbb. Az elmúlt időszakban a negatív rekordot egyébként 2014 hozta 641 halottal; de mint emlékezetes, ez volt az az év, amikor az áldozatok többségét két Malaysia-777-es eltűnése, illetve elpusztulása okozta, és a második, ukrajnai esetről biztosan tudjuk, hogy valójában az a katasztrófa háborús esemény volt.

A fő baleseti okok egyike továbbra is: kontrollált földnek ütközés...

Ugyanakkor mind a halálos balesetek száma, mind az egymillió járatra jutó gépvesztések száma valamivel megnövekedett. Az egymillió járatra eső nagyobb balesetek aránya 0,39, ami azt jelenti, hogy 2 millió 560 ezer járatonként történik egy komolyabb baleset. Ez is jóval kedvezőbb azonban az utolsó öt év átlagánál.

A jelek szerint a tavalyi évben az utasszállítók jobb és a teherszállítók rosszabb biztonsági mutatót értek el, utasszállítót halálos baleset négy alkalommal ért, teherszállító gépet viszont hatszor, két ilyen eset is volt év vége felé, a kolumbiai 727-esé és a biskeki 747-esé. A teljes gépvesztéssel járó balesetek száma ugyanakkor jóval magasabb, mint a halálos eseteké, ez azt jelenti, hogy az utasoknak olyan incidensek is túlélhetőnek bizonyultak, amikor maga a gép valójában elpusztult: tizenhárom jet teljes elvesztéséből csak öt okozott halált, a légcsavaros gázturbinás gépeknél ez az arány nyolc az öthöz.

...túlfutás vagy lefutás...

Az esetek területi megoszlása feltűnően megváltozott, hosszú idő után 2016 volt az első év, amikor bejegyzett légitársaság sugárhajtású utasszállítójának nem volt halálos balesete Fekete-Afrikában, légcsavaros-gázturbinás gépekkel viszont igen. Az észak-afrikai, illetve közel-keleti régió baleseti aránya romlott, ebben a zónában történt például a tavalyi év egyik súlyos eseménye, az egyiptomi utasszállító lezuhanása a Földközi-tengeren. Megúszták halálos esemény nélkül végre a tavalyi évet a FÁK-országok jetjei, az egymillió felszállásra eső balesetei arány lgt-kategóriában viszont ebben a zónában, Oroszországban, illetve a szovjet utódállamokban volt a legrosszabb.

A legfontosabb baleseti okok, amelyek kapcsán folytatni kell a helyzet javítását: a gép feletti uralom elvesztése a levegőben, a kontrollált földnek ütközés (CFIT) és a pályáról való lefutás vagy túlfutás. Az IATA továbbra is támogatja a képzés javítását, a biztonsági programokat, és továbbra is vizsgálja az olyan újabb kockázati tényezőket, mint a lítium-ionos akkumulátorok a fedélzeten, illetve a távirányítású repülőeszközök megjelenése a légtérben.

...illetve a gép feletti uralom elvesztése

– Volt némi visszaesés néhány kulcsfontosságú paraméterben a kivételesen biztonságos 2015-höz képest, azonban a repülés így is a legbiztonságosabb formája az utazásnak – nyilatkozta az adatokkal kapcsolatban az IATA elnök-vezérigazgatója, Alexandre de Juniac. Mint elmondta, tavaly 3 milliárd 800 millióan vették igénybe a tagvállalatok 40 millió 400 ezer járatát. – Mindenkinek, aki a légiközlekedés részese, a biztonság a fő prioritás. A cél az, hogy minden járat incidensek nélkül induljon és érkezzen. És minden baleset megkétszerezi erőfeszítéseinket, hogy ezt elérjük.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!