A fejlesztési büdzséből csak a nagysebességű vonalakra 3,3 milliárd eurót különítenek el, a normál vonalhálózatra 332 milliót, a gördülőállományra 116 milliót, adminisztrációs és karbantartási ügyekre 585 milliót, valamint az elővárosi vonalakra is jutna 82 millió euró – jelentette be Ana Pastor, Spanyolország fejlesztési minisztere a hónap legelején.

A nagysebességű pályák fejlesztései közül a Madridból Orense-n át Vigo-ig tartó vonalra biztosítanák a legtöbb fedezetet, szám szerint 1,07 milliárd eurót. Az ún. „mediterrán folyosóra” éppen csak kevesebbet, 1,02 milliárdot költenének, amiből 748,7 millió eurót fordítanának a nagysebességű építkezésekre, valamint 270 milliót a katalóniai és valenciai térség kétvágányú vonalaira. A fővárosból Spanyolország északi részébe futó nagysebességű vonalak 676,5 millió euróból gazdálkodhatnak 2013-ban: 180 millió jut a Parajes-bázisalagút építésére, melyet 2014-ben adnak át a tervek szerint, valamint 190 milló a „Baszk Y” nevű projektre, mely Vitoria, Bilbao és San Sebastian városait köti össze.

A Madridból az extremadurai autonóm területen át a portugál határig tartó szakaszra is költenének 176 millió eurót 2013-ban, annak ellenére, hogy a portugál kormány visszamondta a Lisszabon és a spanyol határ között megvalósítani kívánt nagysebességű vonal építését.

Az ország többi részét tekintve 89,3 millió eurót szánnak andalúziai fejlesztésekre, ebből majdnem a teljes költséget a Sevilla–Cádiz szakaszra fordítanák, a madridi Atocha és Chamartín állomások közötti normál nyomtávú alagút karbantartására 45 milliót, valamint a Torrejón de Velasco-tól Atocha-ig tartó nagysebességű szakasz vágányainak megnégyszerezésére 44 milliót.

A normál sebességű vonalhálózat korszerűsítési tervei között egyes szintbeli útátjárók megszüntetése, a Medina del Campo és Fuentes de Oñoro közötti szakasz villamosítása szerepel, továbbá az Almoraima és Algeciras közötti pálya cseréje.

A teherszállítást érintő legnagyobb fejlesztés Barcelona kikötőjét érinti; 60 millió eurót szánnak egy új vasúti kapcsolat kiépítésére – írja a Railway Gazette.