Egy évvel azután, hogy egy hasonló feltételekkel kiírt közbeszerzési pályázatot visszavontak, Varsóban bejelentették egy új közbeszerzés elindítását.

A beszerzés 123 járműre vonatkozik, a szám további kilencven járművel bővíthető lehetőség szerint. Ezek között 85 hosszú, 33 méteres, mindkét irányban közlekedtethető szerelvény, 18 hosszú, csak egy vezetőállással rendelkező szerelvény, valamint további 24, rövid, 24 méteres, egyvezetőállásos szerelvény van.

A beszerzés becsült költsége 1,9 milliárd zloty, azaz mintegy 140 milliárd forint, melyet részben uniós támogatásból fedeznek. A járművel leszállítását a szerződés megkötését követő huszonkét hónapon belül kell megkezdeni, de 2022 októberében az alapmennyiségnek már a varsói síneken kell lennie, az opciós járművek további egy évet várhatnak a megérkezésükkel, 2023 októberéig.

2017-ben azért vonták vissza a pályázatot, mert a legkedvezőbb, a Škoda Transportation által adott ajánlat 2,3 milliárd zlotyra vonatkozott, ez több mint 300 millióval haladta meg a becsült értéket. Amint látható, a jelenlegi közbeszerzésnél a szívbaj minden jele nélkül ugyanakkora keretösszeg állítottak be, abban reménykedve, hogy a hajthatatlanság láttán a résztvevő cégek majd lejjebb csavarják az áraikat.

Konstal mindig lesz, ha másképpen nem, hát kartonmodellben...

A hivatalos indoklásban mindez másképen hangzik, Wojciech Bartelski, a varsói villamosvasút képviselője szájából: Az új tender paramétereinek meghatározásánál széles lehetőségeket és a fair verseny lehetőségét szerettük volna biztosítani a potenciális szállítók között. A visszavont tender tanulságait és egyéb téren szerzett tapasztalatainkat összevetve új értékelési módszert dolgoztunk ki, melyben legfőbb célunk a nyertes cég kiválasztási folyamatának gyorsítása és a megfelelő járművekhez történő hozzájutás volt. Ezáltal az új tender lebonyolítása hónapokkal rövidülhet.

Ténylegesen ez azt jelenti, hogy az elbírálásnál az ár 64 százalékkal, a techikai felszereltség 14 százalékkal, az energaifogyasztás 12 százalékkal, a zajkibocsátás 4 százalékkal, a garanciális idő 2 százalékkal esik latba.

Mivel a varsói és budapesti villamosüzemek az évi elszállított utasszám kivételével főbb paramétereikben nagyjából fej-fej mellett állnak (Budapesten 300 millió feletti az évi elszállított utas, Varsóban viszont 200 millió alatt marad), a beszerzés jelentőségét körülbelül úgy lehetne ecsetelni, mintha Budapesten a meglévő járműállomány közel felével megegyező mennyiségű új villamosszerelvény jelenne meg. Hogy még tovább arányosítsunk: a meglévő 35 rövid CAF mellé érkezne még száznyolcvan, ezzel a teljes használt hannoveri-állományt ki lehetne váltani alacsoynpadlós villamosokra, és az ICS-kből sem maradna más, mint a múzeumi célokra szánt pár darab. Ha ezt annak fényében vizsgáljuk, hogy a varsói villamoshálózat éves utasszállítási teljesítménye közel fele a budapestiének, akkor nagyjából képet kaphatunk róla, hogy Lengyelország harmadik legnagyobb villamosüzeme mennyivel nagyobb figyelemben – és egyben invesztícióban – részesül budapesti társához képest. Bizony, a szürke, zörgő Konstal-világ itt már messze a múlté...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!