Hamburgban elkészült az első A321neo ACF (Airbus Cabin Flex), az európai gyártó legnagyobb kapacitású egyfolyosós típusa. A földi tesztek után néhány héten belül várható az első példány első repülése, a gép az év közepén forgalomba is állhat.

Amint erről korábban portálunk is beszámolt, a variáns gondolata annak nyomán született, hogy a légitársaságok egyre intenzívebben követelték, hogy a két gyártó próbáljon valamit ajánlani a már gyártásból kivont, de sok üzemeltető számára rendkívül hasznosan üzemeltetett Boeing 757-es utódjaként, vagyis legyen egy nagyobb kapacitású és hatótávolságú, de talán nem szélestörzsű utasszállító, például akár az észak-atlanti járatokon, vagy a kár Európa és Afrika, Délkelet-Ázsia és Ausztrália, netán Észak- és Dél-Amerikai közötti, kétfolyosós kapacitást nem igénylő vonalakra.

Az ACF az új ajtó-elrendezéssel (fotók: Airbus)

A Boeing talán már a következő hónapokban hivatalosan is beindítja a 797-es programját, igaz, feltehetően kétfolyosósként: az Airbus koncepciója, hogy a jelenlegi egyfolyosósának teljesítményét növelje ennek az igénynek megfelelően, ami mégiscsak olcsóbb és gyorsabb megoldás, mint egy teljesen új konstrukció. A gyártó leköszönő eladási főnöke, John Leahy néhány napja úgy nyilatkozott, hogy a neo 320-321-eshez képest nem létezhet a közeljövőben modernebb és gazdaságosabb típus, mert ehhez egy most még nem létező technológiai áttörést kellene elérni, potom öt százalékos fogyasztáscsökkentés reményében nem érdemes 15 milliárd dolláros költséggel új típust fejleszteni.

A most kigördült Airbus-példány a nagyobb kapacitás jegyében épült, a lényege, hogy túlságosan komoly szerkezeti változások nélkül, a 321neo törzsének megtartásával, de sűrűbb székezéssel, 240 utast repíthet. A gép tehát ugyanolyan hosszú, mint az eddigi 321-esek, de dupla szárnyfölötti vészkijáratokat szereltek a belépőél előtti ajtók helyett, a belépőél mögötti ajtópárt pedig kissé hátrább helyezték. A rövidítésben szereplő flexibilitás azt jelenti, hogy kevesebb utasszámmal használva a középső ajtókat deaktiválhatja a társaság. A mostani, egy osztályon maximális 240 utas elhelyezéséhez az is kell, hogy keskenytámlás üléseket szereljenek a kabinba, és hogy kissé összeszorítsák a gép farkában lévő konyhát és toalettet.

Az eredeti 321neo belépőél előtti ajtókkal

Az ACF egyben alapja a 97 tonnára megnövelt felszállósúlyú A321 LR azaz Long Range kialakításának, amelynek lényege egy harmadik padló alatti üzemanyagtartály, és amelynek révén a hatótávolság 7400 kilométer fölé emelhető, korábbi közlések szerint azonban az ilyen vonalakat kevesebb utassal repülheti a gép. (Amint látható, a most kigördült példány festése New York–Párizs-repülést reklámoz.)

A mostani ACF-példányt CFM Leap hajtóművekkel szerelték, az első LR változat hajtóművét a közlemény nem említi, de ennek első példánya idén a negyedik negyedévben állhat forgalomba: a gyártó ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy „2020 körül” az LR és az ACF válik a 321neo standard változatává. A gyártó szerint az egy ülésre számított üzemanyag-fogyasztás az üzemeltetés első napjától tizenöt, 2020-tól húsz százalékkal lesz kevesebb.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!