Több vonaton több kávé is fogy

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.01.02. 20:04
kiskep

A szlovák vasúttársaság (ZSSK) naponta átlagosan hét vonattal többet indíthat a 2013/2014-es menetrendi időszakban. A teljesítményvolumen-korlát kiszélesítéséről szóló cikkünkben ezt taglaltuk. Most nézzük, mi a helyzet a ZSSK vonatain étkezőkocsi és hálókocsi fronton!

Az első osztályra mobilbaron gurul a kávé<br>(fotó: Wagon Slovakia)

A leglényegesebb változás, ami igazából újítás és szolgáltatásbővítés, az a Pozsony (Bratislava) és Homonna (Humenné) között bevezetett „autovlak“, azaz autószállító szolgáltatás. A 614/615-ös Zemplín gyorsvonat az első belföldi járat, amelyen igénybe vehető az autószállítás. Az utasok gépjárműveit egy speciális kocsin szállítják ugyanazon a vonaton, amelyen az utasok közben hálókocsiban alszanak. A szolgáltatást már jól ismerik a Prága és Kassa/Poprád között utazó utasok. A belföldi autovlak (Autozug szlovák fordítása) a Wagon Slovakia Košice, a.s. (az Utasellátó szlovák megfelelője) gondozásában közlekedik. Nemzetközi viszonylatban Prága és Kassa, valamint Poprád között az autószállítás marad a régiben.

Étkezőkocsik

A ZSSK vonatain sokkal több étkezőkocsi közlekedik, mint a MÁV-Start járatain. Belföldi viszonylatban csaknem minden távolsági gyorsvonaton van étkezőkocsi, vagy mobilbarnak nevezett szolgáltatás – kézi büfékocsi. A Kassa (Košice) és Pozsony között Zsolnán (Žilina) át közlekedő InterCity és gyorsvonatok mindegyikében található étkezőkocsi. Kivételt képeznek a pénteki és vasárnapi mentesítőjáratok, ahol „csak“ mobilbar szolgáltatást nyújtanak. Van azonban étkezőkocsi például a csupán 101 kilométeres Poprád (Poprad-Tatry)–Kassa szakaszon, vagy a Zsolna–Pozsony szakaszon. Egy regionális vonatpáron az idén is megmaradt az étkezőkocsi, mégpedig a Kassa–Homonna útvonalon közlekedő REx (Regional Expres) 902/909 vonatokon. Ezek ugyanis a 604/605 Dargov gyorsvonatok közvetlen kocsijai. Nemzetközi viszonylatban a Wagon Slovakia Košice csak a 122/123-as Košičan Expresszen közlekedtet étkezőkocsit Kassa és Prága között. A többi prágai expresszen a cseh JLV utasellátó cég dolgozik. A szlovák társaság összesen tizenöt étkezőkocsit használ, mégpedig a következő típusokat: ARmeer, ARpeer, WRReer, WRRm, WRRmeer.

(fotó: Wagon Slovakia)

Azokon a járatokon, amelyeken az étkezőkocsi üzemeltetése nem kifizetődő, ott a Wagon Slovakia Košice az úgynevezett mobilbar szolgáltatást nyújtja – ez nem más, mint egy kézi büfékocsi, amit egy alkalmazott üzemeltet, s frissítők, hideg, meleg italok és némi hideg étel is kapható egy kis édességgel, ropival fűszerezve. Főképpen a Pozsony–Léva (Levice)–Zólyom (Zvolen), valamint a Pozsony–Nagytapolcsány (Topoľčany) vonalon találkozhatunk ilyen szolgáltatással Szlovákiában. De mobilbar van minden InterCityn és gyorsvonaton is a főváros és Kassa között, ahol inkább csak segédszolgáltatásnak számít az étkezőkocsik mellett.

Hálókocsik

A belföldi hálókocsi-szolgáltatás Szlovákiában csupán két vonatpárra szűkül, mégpedig a 614/615-ös Zemplín és 800/801-es Poľana gyorsvonatra. Az első éjjeli járat Pozsony és Homonna között közlekedik Zsolnán át, a másik pedig Eperjes (Prešov) és Pozsony között Kassán és Zólyomon át. Míg a Zemplínen öt hálókocsi és két fekvőhelyes kocsi van, addig a Poľana gyorsvonaton csak két hálókocsi van, kivéve a vasárnap/hétfő éjszakát, amikor négy hálókocsit továbbít a vonat. Plusz marad az egyetlen közvetlen hálókocsi Kassa és Pozsony között, amit a 442 Šírava gyorsvonat visz Zsolnáig, itt szerény négyórás bakon való ácsorgás után a 702 Polom gyorsvonat visz tovább Pozsonyba. Visszafelé is ugyanez a helyzet, 19:55-kor elindul Pozsonyból a közvetlen kocsi a 703-ason, majd reggel 7:52-kor érkezik Kassára a Šíraván. Jó kis alvásmaraton.

Modern hálókocsik csak nemzetközi viszonylatban járnak<br>(fotó: a szerző)

A nemzetközi forgalomban két lényeges változás tapasztalható a hálókocsik közlekedtetésében. Az egyik, hogy az Excelsior gyorsvonaton eddig Plzeňen át Chebig közlekedő fekvőhelyes kocsi már csak Prágáig közlekedik. Ez is úgy, hogy jóval hosszabb menetidővel kell számolni a pardubicei kényszerszünet miatt. Pardubicén ugyanis leveszik a kocsit a vonatról, s a 718-as Jan Kašpar gyorsvonatra csatolják, ugyanarra a vonatra, ami beviszi a budapesti közvetlen kocsikat is Prágába. Ezzel a lépéssel 3:55 helyett az Excelsior egyik fekvőhelyes kocsija 6:23-kor érkezik Prágába. A másik változtatás a zólyomi közvetlen hálókocsit érinti, ez az előző évvel ellentétben (Chebig közlekedett) csak Zólyom és Prága között közlekedik, s két és fél órával korábbi időfekvésben. Idén a kocsi a 444/445 Slovakia EuroNighton jár Zsolnáig, itt átcsoportosítják a zólyomi sebesvonatra.

Hova is bújunk? Hálókocsi előtt egy párocska<br>(fotó: Wagon Slovakia)

Ami a hálókocsis szolgáltatások árait illeti, nem emelkedtek a pótdíjak, belföldi viszonylatban a hathelyes kupéban egy hely 5 euró (1 500 forint), cseh-szlovák viszonylatban ez 6 euró (1 800 forint). A négyhelyes kusettben egy fekvőhely belföldön 6 euró (1 500 forint), cseh-szlovák viszonylatban 9 euró (2 700 forint). A T3 kategóriás hálókocsi háromhelyes kupéjában belföldön 8 euró (2 400 forint), nemzetközi viszonylaton 12 euró (3 600 forint), a Double kategória belföldön 12 euró, cseh-szlovák viszonylatban 18 euró (5 400 forint), a Single kategóriáért pedig már belföldön 25 eurót (7 500 forint), nemzetközi viszonylatban pedig 42 eurót (12 600 forint) kell fizetni.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek