Az Air India légiszemélyzetéből nem kevesebb, mint 430 légiutaskísérőt és 130 pilótát fenyeget a rövidebb vagy hosszabb letiltás réme. Az ok: az illetők megtagadták, illetve „elkerülték” a repülés előtti és utána is kötelező alkoholtesztet. Feltehetően van köztük olyan is, akinél induláskor vagy érkezéskor pozitív volt az eredmény.

Az érintett légiutaskísérők és pilóták az elmúlt hónapokban az Air India olyan nemzetközi járatait repülték, mint Szingapúr, Kuvait, Bangkok és Goa, adja hírül az indiai hírügynökség. A légitársasági előírások szerint egyébként a személyzet tagjai minden alkalommal alá kellene, hogy vessék magukat az ellenőrzéseknek, és a repülés előtt 12 órával már semmiféle alkoholt nem fogyaszthatnak.

A hírek szerint az indiai hatóság, a DGCA gyakorlatilag ultimátumot intézett a légitársasághoz az ügyben. Az ellenőrzés egyszeri megtagadása négyheti eltiltást jelentene a légi beosztástól, a hatóság azonban ennél komolyabb szankciókat helyezett kilátásba: egyes feltételezések szerint akár az érintettek egy részének teljes eltiltását, ami súlyosan érintené az állami céget.

Jellemző a helyzetre, hogy az Air India korábbi üzemeltetési igazgatójának, gyakorlatilag a társaság főpilótájának februárban vonták be a szakszolgálati engedélyét, mert egy repülése után megtagadta az alkohol-ellenőrzést. Az illető most a beruházásokkal foglalkozó testületi tag. Ugyancsak februárban kapott három hónapos eltiltást a társaság egyik hölgypilótája, akinél az ellenőrzés során kimutatták az alkoholfogyasztást.

Érdekes, hogy talán a forgalom növekedése és ezzel az állományra nehezedő nyomás miatt, de az alkoholügyek száma valóban elég vészesen emelkedik. A tavalyi statisztika szerint még „csak” 224 pilóta és légiutaskísérő bukott meg az indiai hatóságiak ellenőrzésein, ráadásul ezek nem csak az Air India, hanem más, az országban repülő illetve oda járatokat fenntartó légitársaságok emberei voltak.

Az Air India friss nyilatkozatában azt állítja, hogy a pilóták és a kabinszemélyzet tagjai, vagyis az érintettek nem szegtek meg semmilyen szabályt. Ugyanakkor a közleményben mégis csak az szerepel, hogy a légitársaság megteszi a szükséges intézkedéseket a helyzet javítására, de tiltakozik az ellen, hogy az állományból 560 személyt letiltsanak. Az indiai pilótaszervezet ennél is tovább megy, nyilvános tiltakozást, vagyis netán utcai tüntetést helyez kilátásba, ha a hatóság megteszi azt a lépést, amivel fenyeget.

A pilóták szövetsége szerint ráadásul a hatósági intézkedések furcsán szelektálnak, mert elsősorban az Air India keskenytörzsű gépeinek állományát érintik: a közleményből nem derül ki, hogy mi ennek az oka, csak feltételezhetjük, hogy az állami érdekek azt diktálják, ne legyen az alkohol-botrány miatt fennakadás a legfontosabb, szélestörzsűekkel repült nemzetközi vonalakon.

Az indiai légiközlekedés rendkívül gyors ütemben növekszik. A 2016-os adatok már 131 millió utasról szólnak, de feltehetően ez is csak egy lépcsőfoka a bővülésnek, hiszen ez a szám az 1,35 milliárdos teljes lakossághoz képest tulajdonképp elenyésző. A nagyon fejletlen közúti hálózat és a túlterhelt vasút azonban egyre több embert terel a belső légiforgalom felé, egyre többen dolgoznak külföldön, az erősödő középosztály ugyancsak növeli a fizetőképes keresletet, mindeközben a kormányzat továbbra is erősen védi az indiai légitársaságok, elsősorban az állami Air India érdekeit a gigászi piacra külföldről behatoló konkurenciával szemben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!