Török bajok, Turkish gondok, kevesebb új gép és járat

iho   ·   2016.10.12. 16:15
cim3a
A török nemzeti légitársaság elhalasztotta legalább harminckilenc gép átvételét, amelyek 2018 és 2020 között álltak volna szolgálatba a Turkish Airlines színeiben. A cég közleménye jelzi, a következő három évben hatvanöt Boeing 737 MAX-8 és Max-9, valamint kilencvenkét Airbus A321neo állt volna szolgálatba, ezek számát csökkenti, nem tudni egyelőre, milyen megosztásban, a Turkish. Más források szerint a teljes százhatvanhét gépes keskenytörzsű rendelésállomány átütemezéséről van szól.

A társaság közleménye szerint 2018-ban harmincnégy új utasszállító helyett csak tízet, 2019-ben öt géppel és 2019-ben tízzel kevesebbet vesz át a cég a gyártóktól, amelyeknek természetesen ez komoly bevételi összegek kiesése, ugyanakkor a többezres rendelésállomány hátterével azért nem jelent egyik számára sem megrendítő fejleményt, sőt, valamelyest talán csökkenti a gyártósorokra nehezedő nyomást, illetve alkalmat ad más vásárlóknak a sürgetett korábbi leszállításra.

A gépek átvételének halasztásával egy időben bizonyos járatok gyakoriságának csökkentése is várható, illetve kisebb gépek beállítása olyan vonalakon, amelyekre az igények szerint azok is megfelelnek, olvasható a közleményben.

Mindez egyfelől meglepetés, hiszen a Turkish eddig a térség egyik legdinamikusabban fejlődő légitársasága volt, viszont nem annyira meglepő azoknak a terrorcselekményeknek a hatásaként, nem beszélve a puccskísérletről, amelyek az elmúlt hónapokban megrázták Törökországot.

A Turkish Airlines felügyelő bizottságának elnöke, Ilker Ayci a gépszám- és járatszám-csökkentés bejelentése után egy nappal elmondta, hogy a sikertelen puccskísérletet követően a járatok száma visszaállt az előző szintre, és a társaság „nem tapasztalt jelentős visszaesést” az utasok számában, igaz, ezt az elnök az Isztambulon átutazó forgalomra értette, vagyis célországként a törökök igenis megszenvedik a történteket.

Ayci is elismerte, hogy a németek mostanság Törökország helyett inkább Spanyolországba mennek nyaralni, és csökkent az országba irányuló turizmus Franciaország, az Egyesült Államok és a közel-keleti térség felől is. Mindezt pedig nem csak a törökországi eseményekkel, hanem „geopolitikai feszültségekkel” is magyarázta. Hasonlóan gondban vannak más török légitársaságok is, például a diszkont versenytárs, a Pegasus máris kapacitást csökkentett, három A320-ast és egy B-737-est ajánlott ki lízingre.

Ugyanakkor a Turkish vezetése azt mondja, a következőkben azzal számol, hogy a forgalom ismét emelkedni fog, és csak ama bizonyos járatok felfüggesztéséről van szó, nem a teljes megszüntetésükről. A nyilatkozatok szerint továbbra is számolnak az új isztambuli repülőtér belépésével is, és változatlanul  azt remélik, hogy az első lépcsőben fejlesztett évi kilencven milliós kapacitás után majd sor kerül a következő lépcsőkre is, és az új légikikötő utoléri és lehagyja majd például a párizsi Charles de Gaulle forgalmát.

Sőt, Ayci szerint jövőre a légitársaság meghozza döntését a szélestörzsű flotta fejlesztéséről, a nagy kérdés az, hogy a közepes nagyságú kéthajtóművesek közül a 787-9-es vagy az A350 lesz-e a befutó. Ugyanakkor Ayci nem válaszolt az újságírók A380-asokra vonatkozó kérdésére, vagyis noha tavaly még bőven hallatszottak hírek arról, hogy a több éves rendelési szünet után a Turkish lesz az európai óriásgép új vevője, úgy tűnik, a társaság letett a 380-asok megvásárlásáról. Lehet, hogy ezzel is összefügg az Airbus programigazgatójának nyilatkozata, amelyben épp most erősíti meg, hogy 2018-tól a négyhajtóműves kétszintes utasszállítók gyártását havi egy példányra csökkentik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek