Történelmi nyitás Kuba és az Egyesült Államok között

iho   ·   2015.12.18. 16:15
cim

Havanna nemzetközi repülőtere napi tíz járatot kaphat az Egyesült Államok felől

Megszületett a megállapodás, több mint ötven éves szünet után helyreáll a menetrend szerinti légiforgalom az Egyesült Államok és Kuba között. A folyamat már egy éve megindult, és noha a megállapodás még ebben a pillanatban nem lép érvénybe, a turista- és üzleti forgalom várhatóan alaposan fellendül a hidegháborús ellenfelek között, írja a Reuters.

A megállapodás napi 110 járatpárt engedélyez, ami első hallásra meglepően nagy szám, de az eddigi utazási adatokat tekintve egyáltalán nem, hiszen rendszeres charterjáratok eddig is repültek a két ország között, és az Obama-adminisztráció már idén korábban könnyített az eddigi utazási feltételeken, amelynek következtében az éves forgalom hetven százalékkal ugrott meg a két ország között.

Az American eddig is repült chartereket Kubába

A járatok indításához külön engedélyeztetési eljárás szükséges, húsz kötheti össze az Egyesült Államok nagyvárosait Havannával és ezen kívül 10–10 járat jut a szigetország további tíz nemzetközi repülőterének. A mostani charterek elsősorban Florida és Havanna között repülnek, tekintettel a rengeteg kubaira, aki a félszigeten él.

Az Egyesült Államokban bejegyzett társaságok számára az engedélyeztetés várhatóan 60–90 napig tart, ami annyit jelent, hogy a megegyezés várható mai aláírása után valamikor 2016 első hónapjaiban szállhat le az első menetrend szerinti amerikai gép valamelyik kubai légikikötőben. Mindkét ország cégei közvetlenül szerződhetnek egymással, köthetnek például code-share megállapodásokat. A hírügynökség két társaságot emleget, mint amely már komolyan készül a változásra: a JetBlue és az American eddig is repült chartereket Kuba és az Egyesült Államok között. De üdvözölte a megállapodás hírét a United is, vagyis várhatóan az amerikai iparág fontos szereplői szinte valamennyien készülnek a nyitásra.

A Cubana új regionális típusa az An-158-as, járhat-e vele Floridába?

A hírügynökség ugyanakkor megjegyzi, a két ország cégeinek pozíciója nem lesz épp kiegyensúlyozott a nyitást követően. A szigorúbb amerikai standardok miatt a kubai polgári légiközlekedés gépeinek jó része nem fog tudni beállni a sorba, a régebbi gyártású, esetleg még a szovjet korszakban készült utasszállítók csak a belföldi légiforgalomban szolgálhatnak tovább.

Ez a megállapítás önmagában igaz, és a flották nagyságára nézve helytálló is. Ugyanakkor a Cubana állami légitársaság gépparkja már nem annyira elavult, mint az elmúlt évtizedekben, amikor kizárólag szovjet típusokkal repülték a főként belföldi vonalaikat. Jelenleg a leghosszabb interkontinentális járatokhoz Il-96-osokat használnak, van három Tu-204-esük, az egyik cargo, négy bérelt A320-asuk és egy A319-esük. A légcsavaros-gázturbinás An-24-eseket az elmúlt években öt jóval modernebb An-158-as 85 személyes kéthajtóművessel váltották fel. A Cubana által felvásárolt Aero Caribbean négy ATR 72-essel és három kisebb 42-essel eddig is teljesített járatokat más karibi szigetországok, például Dominika és Haiti felé.

A reptéri infrastruktúrát mindenütt alaposan fejleszteni kell

Az ATW online szerint a kubai légiforgalmi irányítás meglehetősen fejlett és a kapacitása is elég ahhoz, hogy megbirkózzon majd a növekvő feladatokkal, a kubaiak és az Egyesült Államok légiforgalmi irányító szolgálatát teljesítő FAA között ezügyben már régóta létezik együttműködés. A nyitás okozta plusz forgalom kezelésének gyenge pontja Kubában tehát nem az irányítás, hanem a repterek működése és felszereltsége.

A pályák általában megfelelően hosszúak a nagygépek fogadásához, a gépek és utasok kiszolgálása viszont nagyon nehézkes, a terminálok is szűkösek, és nem ritka, hogy a poggyász a géptől a terminálig csak órák alatt jut el. Tony Tyler, a IATA elnöke Havannában nyilatkozatában arra utalt, hogy a fejlesztés csak fokozatos lehet, de ebben a légitársaságok világszervezete támogatni fogja Kubát: egyébként Tyler épp azért tartózkodik Havannában, mert hetvenedik évfordulóját ünneplik a IATA megalapításának, amir1945-ben épp a kubai fővárosban történt.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek