Mint ahogy az elmúlt években megszokhattuk, idén február végén is megérkeztek a hírek az éppen búcsúzó autóbuszokról, amelyek között harmincas éveikben járó 280-asokból öt, a pár évvel újabb tolócsuklós 435-ösökből hárommal kevesebb fut ki Budapest utcáira március óta.

A leállított autóbuszok legérdekesebb példánya az 1986-ban érkezett BPI-723, amely a ráncajtós kivitelű flottához tartozott akkoriban. A dél-pesti, majd kőbányai korszakában rendszeresen közlekedett a nagy forgalmú gyorsjáratokon, metró- és villamospótlásokon vett részt. Az autóbusz a kétezres évek végén egy nagyobb, értéknövelő felújításon esett át, amely következtében utasterét is korszerűsítették, szövetes üléseket és zöld kapaszkodókat kapott.

A február végén leállított BPI-723 eredeti állapotában Káposztásmegyeren 2006. márciusában (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

Ebben az állapotában 2014-ig közlekedett, majd teljesen átépítve, bolygóajtókkal, sötétített oldalablakokkal tért vissza a fonódó villamos építésének idejére szervezett pótlójáratokon. Az új állapotában négy évet közlekedett, utolsó időszakában a pesterzsébeti 23-as vonalcsoporton lehetett vele utazni. A hírek szerint az Ikarus-szal találkozhatunk még a jövőben újra ráncajtós nosztalgiabuszként.

Tizenkét évre rá Pesterzsébeten

A második búcsúzó szintén egy kedvenc, a BPO-850, amely pályafutása során még esküvői különmenetben is teljesített járatot. Az 1989-ben érkezett, csendeshidas 280-as pályafutása végén szintén a pesterzsébeti járatokon közlekedett, megjelenése messziről feltűnést keltett, fényesre polírozott szélű hűtőmaszkja megidézte az Ikarusok legszebb időszakát. Ez a 280-as sem tűnik el véglegesen: különcélú járműként múzeumnak rendezik be és állítják be nyílt napokra, ezzel a korábbi BPO-842-t fogja leváltani. Ezen kívül további két 280-as áll le: Pesterzsébettől búcsúzik a BPI-775, illetve a klasszikus szívómotoros, troligarázsos BPO-460 végül sötétített oldalablakos, modernebb megjelenésével köszön el a budapesti járatoktól.

A zöld sávos arculatot leváltó, zöld ajtókkal, sötétített oldalüvegekkel, szürke homlokfali sávval elsőként megjelenő BPI-177 2013. augusztusában

Az akkoriban szenzációnak számító, de az elkövetkezendő évtizedekben kevésbé megbízható tolócsuklós 435-ösök közül, most hármat állítottak le, köztük van a zöld sávos arculat után először alkalmazott sötétített oldalüveges, letisztultabb megjelenésű BPI-177, de leállt a BPI-128, illeve a 7E járaton sem utazhatunk a BPO-544 és BPO-549 rendszámú Ikarusokkal sem.

Tavaszi zápor után ereszkedik le a hegyről az elmúlt hetekben leégett NCZ-554

Végül az utolsó autóbusz az elmúlt hetekben keletkezett tűzeset során megsemmisült NCZ-554 Volvo 7000 típusú használtan beszerzett szóló autóbusz, amely eredetileg Berlinben közlekedett. A leállított autóbuszok helyére egyelőre új autóbusz nem érkezett, de várhatóan tizenhárom használt VanHool newAG300 típusú csuklós állhat forgalomba a dél-pesti vonalakon.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!