Trendi menetrendi változások északi szomszédunknál

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.12.12. 18:45
kiskep

A szlovák állami személyszállító vasúttársaság, a ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko) is, mint a többi európai vasúttársaság, december 13-án változtatja a vasúti menetrendet. A közlekedési minisztérium a 2016-os évre (2016. december 10-éig) összesen 31,3 millió vonatkilométert rendelt meg a közösségi közlekedés kielégítésére – ez azt jelenti, a forgalom volumene marad ugyanazon a szinten, mint idén. A vonatok harmada távolsági járat, nagy részük viszont regionális jellegű, vagy személyvonat. Naponta átlagosan 1 455 vonatot indítanak el, ezek 690 állomást és megállóhelyet szolgálnak majd ki mindössze 2 800 kilométernyi vasútvonalon.

A Tátravasúton minden marad a régiben (fotó: ZSSK)

A vasúttársaság kiemelten említ több változtatást is: például a Pozsony és Besztercebánya (Banská Bystrica) között kétórás ütemben közlekedő közvetlen gyorsvonatokat – ezek menetidejének csökkenését, a hosszabb pihenési, alvási lehetőséget az éjjeli belföldi járatokon a főváros és a keleti végállomások (Kassa, Homonna) között. Csökken továbbá a Pozsony és Homonna közötti autószállítási díj, sőt a Kassa–Prága viszonylaton is olcsóbb lesz az „autovlak” (autószállító vonat) nappal. A Pozsony–Prága viszonylaton először utazhatunk kevesebb ideig, mint négy óra (3 óra 58 perc) – bár ez nem a szlovákok érdeme, a csehországi pályafelújítás végeztének köszönhető Prága előtt. Nagyon hangsúlyozzák, újra jár majd a Visegrádi Négyeket összekötő közvetlen EuroCity (Varsovia). A Puhó és Zsolna közötti pályafelújítások miatt 10–15 perccel hosszabb menetidővel számol a jövő évi menetrend a Pozsony–Kassa fővonalon.

Bdmpeer sorozatú felújíított kocsi, amely nemcsak gyorsvonatokon, de személyvonatokon is közlekedik

A következő menetrendi időszakban átlagban 208 távolsági és 1 247 regionális és elővárosi járat lesz üzemben naponta. Az elmúlt néhány évben végbement járműpark-felújításnak köszönhetően lényegesen javul a regionális járatok komfortja is, lesznek olyan területek, ahol már csak kizárólag korszerű szerelvények közlekednek, de általánosságban elmondható, a vonatok zöme (nyolcvan százalék) már modern kocsikból, szerelvényekből van kiállítva. Újdonságnak számít a néhány év szünet után újrainduló Kijev–Prága és Kijev–Pozsony járat is, igaz, csak egy-egy hálókocsi erejéig, amit az Ukrán Vasút állít ki. Prágába az EN 442/443 Bohemia járaton közlekedik majd, Pozsonyba/ból pedig az R 80/801 Poľana gyorsvonattal jut el a déli vonalon, Zólyomon keresztül. Csapból Kassára és vissza csak egy-egy személyvonatra csatolják a kocsikat.

Mit nekem, te zordon Kárpátoknak fenyvesekkel vadregényes tája...

Ami a szerelvények összeállítási rendjét illeti, újdonság lesz, hogy az első osztályú kocsik visszakerülnek a mozdony utáni első helyre kelet-nyugati irányban, tehát a Kassáról vagy Besztercebányáról Pozsonyba induló gyorsvonatokon lesz elől a komfortosztály. A hálókocsis szolgáltatás is minőségi javuláson esik át, mivel a ZSSK harminc modern légkondicionált WLABmee sorozatú kocsit bérel majd a Wagon Service Traveltől. Mindkét Prágát Kassával összekötő vonatpár EuroNight kategóriás lesz. Amin viszont picit mosolyogni lehet, az a ZSSK üzletpolitikájának azon része, hogy némelyik vonat nevét bérbe adja. Így lesz például Fixinela WC és fürdőszoba tisztítószerről elnevezett vonat, de lesz üdítőforgalmazót reklámozó Novofruct, vagy sportszerüzletet reklámozó Intersport vonat is, és ki ne hagyjuk a már idén is közlekedő Horalky vagy Mila nápolyi szeleteket reklámozó gyorsvonatokat.

EuroNight vonatokra korszerű hálókocsi is illik – a ZSSK bérli majd ezeket

Ahogy előző cikkünkben már megírtuk, a ZSSK feladja a harcot az InterCity járataival, január 18-án megszűnik a négy IC-pár, amelyet az állami vasúttársaság közlekedtet. Maradnak a Regiojet InterCity vonatai Pozsony és Kassa között. A Regiojet azt ígéri, nem lesz gond a megnövekvő utasok számával, növelik majd a kocsik számát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek