A körülbelül hétszázezer lakosú Kisinyov trolibusz-hálózata huszonnégy vonalból áll, és összesen kétszáznegyvenhat kilométert tesz ki. A meglehetősen nagy rendszert azonban okosan és jól működtetik. A járműflottát körülbelül háromszázharminc kocsi alkotja. Közülük körülbelül kétszázhetven közlekedik, naponta reggel hat és este tizenegy között, kétszázötvenezer utast szállítva ez idő alatt. A kisinyovi troli minden nap megmutatja, mit is képes kezelni egy jórészt trolikból álló tömegközlekedési rendszer.

A moldáv főváros tömegközlekedésének gyökereihez egészen 1889-ig kell visszamenni. Ekkor indult egy ugyanis az első, méteres nyomközű lóvasút, melyen később az állati erőt felváltotta a villamos energia. A második világháború során mind maga a város, mind pedig a villamosvonalak jelentős károkat szenvedtek. A harcok elültével megkezdődött az újjáépítés: a villamos-hálózat egy részét visszaállították, valamint elkezdték kiépíteni a villamosnál jóval olcsóbban létrehozható trolihálózatot. Az első trolivonalon 1949. október tizenkettedikén vették fel a forgalmat; a vasútállomást és a gyógyszerészeti egyetemet összekötő szakasz helyén korábban a villamosok által használt sínek futottak. A trolihálózat terjeszkedésével párhuzamosan csökkent a villamosok hatóköre: 1959-ben a villamosremízt is átadták az akkora már körülbelül ötven trolibusz javítása-karbantartása számára, 1961-ben pedig végleg fel is számolták a villamosközlekedést.

Az 1987-es évjáratú, 2039-es pályaszámú ZIU 5-ös járatként kanyarog a belvárosban, a főpályaudvar környékén. A képre kattintva Gunter Mackinger 2016 június végi felvételeiből készült galéria nyílik

Az évtizedek során a kisinyovi trolihálózat folyamatosan terjeszkedett, ennél fogva egyre több járműre lett szükség. A több száz trolibuszt három telephely között osztották szét: az egyes számú természetesen az egykori villamosremíz, a kettes 1966-ban, a harmadik pedig 1986-ban nyitott meg. A kocsik pályaszámozása tükrözi az eloszlást: a négyjegyű számok első számjegye a telepre vonatkozik. A flotta jórészt még a szovjet eredetű ZIU-9-esekből áll, ez körülbelül százötven kocsit jelent. A huszonegyedik század kényelmi és akadálymentességi elvárásai szerencsére már Kelet-Európában is egyre általánosabbnak számítanak: már az új évezredben szerzett be Kisinyov a fehérorosz Belkommunmas (BKM) Minszkben gyártott, alacsonypadlós 321-eseiből több mint száztizet, ezzel a harmadik legnagyobb 321-es flottával rendelkezik Minszk és Moszkva után. A Skoda 14Tr-kocsijaiból közel negyven, az ukránoktól 2006-ban vásárolt JUMZ T2-esekből pedig húsz közlekedik a moldáv fővárosban. Ritkább típusoknak számít a ZIU-10, a JUMZ T1, a BKM 213 és a BKM 420.

Az elmúlt évek során a meglévő infrastruktúra és járműállomány jó része korszerűsítésen esett át, továbbá számos új buszt szereztek be, valamint új vonalak is kiépültek. A gondos odafigyelésnek köszönhetően még a régi, szovjet időszakban gyártott kocsik is jó állapotnak örvendenek. Idén nyáron a Vasile Alecsandri úton épült ki egy újabb trolivonal. Kisinyov egy szép, tiszta, biztonságos kelet-európai nagyváros, olcsó – egy jegy körülbelül két lej (nagyjából harminc forint), a havi bérlet száznyolcvan lej (bő kétezer-ötszáz forint) – és hatalmas trolihálózattal, mely megér egy látogatást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!