A mai Transznisztria (más néven Dnyeszter-menti Moldáv Köztársaság vagy Dnyeszteren Túli Terület/Köztársaság) 1990-ig a Szovjetunió része volt, majd egy, az oroszbarát szeparatisták és a moldávok közötti rövid háborút követően hatóságilag és politikailag Moldovától is elszakadt. Hivatalosan azonban Moldovához tartozik, egyetlen ENSZ-tagállam sem ismeri el függetlenségét. A területen állomásozó orosz hadsereg miatt orosz fennhatóság alatt áll. Jelenleg viszonylagos béke honol, a stratégiai fontosságú pontokat, például a hidakat orosz tankok védik. A 4163 négyzetkilométer területű félelnöki köztársaságban körülbelül félmillióan élnek. Fővárosa, az ukrajnai Odessza és a moldáv főváros Kisinyov között fekvő Tiraszpol 135 ezer lakosával Kisinyov után Moldova második legnépesebb városának számít.

A Moldova részét képző, de többé-kevésbé önálló Dnyeszter-menti Köztársaságban a főváros Tiraszpolban és a közeli Benderben is közlekednek trolik, ráadásul a két várost is összeköti egy helyközi vonal. A tiraszpoli, 187-es pályaszámú ZIU 9-es kocsi 1990-ben épült, a felvételen a Tirotecig közlekedő 9-es járaton látható. A képre kattintva Günter Mackinger 2016 nyarán készült fotóiból látható galéria

A tiraszpoli trolibusz-szolgáltatás 1967. november elsején indult el. A mára körülbelül ötven kilométeres hálózat hat városi, valamint egy, a közeli Benderig vezető helyközi vonalból áll – ilyen, kimondottan városok közötti, interurbán trolivonal nem sok létezik a világon! Az útvonalakon ötven-hatvan trolibusz dolgozik. Habár a járművek jó műszaki állapotnak örvendenek, az infrastruktúrára ez már nem annyira mondható el.

Bender a Dnyeszter-menti Moldáv Köztársaság második legnagyobb városa. A bő kilencvenezer lakosú településen belül 1995 óta járnak trolibuszok. Az öt vonalat felölelő hálózaton körülbelül harmincöt kocsi közlekedik.

Bendert és Tiraszpolt a 19/19A jelzésű trolivonal köti össze. A felsővezetékről üzemelő, gumikerekű kocsik napra pontosan egy évvel a polgárháború benderi csatáját követően, 1993. június tizenkilencedikén indultak el a tizennégy kilométer hosszú pályán, a vonalszám a dátum napját hivatott jelképezni. A forgalmas vonalra kilenc kocsi kell: hetet a főváros, kettőt pedig Bender ad ki. A két város között, a fegyverszüneti sáv közelében a járművek áthaladnak a Dnyeszter folyó felett átívelő nagy, ám katonailag erősen védett hídon. A vonal műszakilag jó állapotban van, így a két város között gyors és sűrű troliszolgáltatás üzemelhet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!