A globális statisztika rendkívül kedvező az idei első félévben. A halálos balesetek száma az eddigi legjobbal azonos, mindössze kilenc volt, a légiközlekedési eseményekben elhunytak száma pedig mindösssze 58, ez pedig minden idők legjobb félévi száma.

A hathónapoos periódus persze csak korlátozott statisztikai relevanciát jelent, különösen, mióta a repülésbiztonság javulása következtében alacsonyak a számok, de a más időszakokkal való összehasonlítás mégis eléggé pontosan jelzi a trendet, a légiközlekedés továbbra is tartja a bizonság eddig elért szintjét, fogalmaz a jelentést ismertető Flightglobal.

Az első félév legsúlyosabb esete: hegynek repült a kazah CRJ

Természetesen az első félévi adatok múlhatnak a szerencsén is, teszi hozzá a cikk, a tavalyi első hat hónap volt tipikusabbnak mondható 338 halálesettel. A mostani igen kedvező szám abból adódik, hogy egy halálos baleset sem történt nagy utasszállítókkal, így a lezuhant gépeken szállított személyek száma sem volt túl magas. Az első fél év balesetei közül kiemelkedik a Lion Air Boeing 737-800-asának tengerbe ütközése a Bali szigeti Despansar pályája előtt, amely azonban nem járt halálos áldozattal, ezzel is igazolva, hogy a modern repülőgépekkel a korábban katasztrofális események is túlélhetőbbek.

Egy tragikus kép: a bagrami Jumbo becsapódás előtt

Hasonló következtetést sugall, bár a vizsgálat még nem zárult le, a második félév első igen komoly balesete, az Asiana 777-esének esete San Francisco repülőterén: a gépen utazó csaknem háromszáz ember közül hárman vesztették életüket.

Az Aviation Safety Network listáján egyébként az első félévben a legtöbb áltozattal járó baleset a januárban földnek ütközött kazahsztáni CRJ volt 21 halottal, ezt követi egy guineai CN-235-ös 11, egy perui Beechcraft 9, a Bagram bázison lezuhant cargo-747-es 7, és egy venezuelai Islander 6 halottal, az összes többi baleset ennél is kevesebb áldozattal járt.

Tengeri fürdő Balin: mindenki túlélte a vízbeesést

És bár a balesetek területi megoszlásáról még nincs összesítés, az is erősen érződik a listán, hogy az első félév 64 komolyabb eseménye követi azt a trendet, miszerint elsősorban az Európán és Észak-Amerikán kívüli övezetekben van esély arra, hogy a légiutas baesetet szenvedjen. Érdekes viszont hogy az első hat hónap baleseti listáján Afrika a korábbi időszakokhoz képest kevesebb eseménnyel van jelen.