Túlélik a csodagépek? Elvis madarai és az első Air Force One

iho   ·   2014.07.14. 11:15
cim

Csodálatos régi repülőgépek jövője került veszélybe, azzal, hogy lejár egy korábbi megállapodás, amelynek alapján a legendás énekes, Elvis Presley repülőgépeit egykori otthona mellett állították ki.

Két ritka Elvis-gép az emlékmúzeumnál

Mindeddig Gracelend látogatói a pénzükért Elvis egykori otthona mellett két ott parkoló repülőgépét is megnézhették kívülről és belülről. Mindkettő máskülönben a repüléstörténet egy-egy értékes példánya.

A nagyobbik gép egy utasszállító ritkaság. A négyhajtóműves, a Boeing 707-es és a DC-8-as konkurenciájának szánt, gyorsabb de kisebb kapacitású, keskenyebb törzsű Convair 880-as nem bizonyult piaci sikernek, mindössze 65 épült belőle, épp ezért maradt fenn a múzeumokban is oly kevés példánya, itt viszont a ház mellé állítva díszlik az Elvis lányáról Lisa Marie névre keresztelt gép. Elvis a 880-ast a Deltától vásárolta, miután a társaság kisorolta flottájából a típust.

A Convair...

Mellette Elvis egy másik csodarepülője, ebből néhány példány még repül a világban, ez pedig egy korai üzleti gép, a Lockheed Jetstar, a neve Hound Dog II. Érdekes a felépítése: a négy hajtóművet úgy helyezték el a farokrészen, mint a hasonló de jóval nagyobb VC-10-esen illetve az Il-62-esen, viszont a Jetstar szárnyai alatt egy-egy jókora póttartály díszeleg, mint a harci gépeken, bizonyítva ezzel is a négyhajtóműves konstrukció kritikusan magas üzemanyag-igényét.

A gépeknek a nyilván ugyancsak drága fenntartás mellett jövő áprilisban azért kell eltűnniük, mert gyaníthatóan útban vannak Graceland új kezelőinek bővítési elképzeléseihez képest, amelyekben egy 450 szobás szálloda építése is szerepel. A határidő, vagyis a szerződés lejárta jövő év április, a helyzetről beszámoló cikkek szerint a fejleményeket aggodalommal figyelik mind Elvis rajongói, mind a repülőbarátok, de különösen azok a repülőbarátok, akik rajongói Elvisnek.

...és a Jetstar

Ugyancsak gond van az első Air Force One körül. A Columbine II. névre keresztelt Lockheed Super Constellation, a csilalgmotoros utasszállítók klasszikus korszakának koronázatlan királynője Dwight D. Eisenhower elnököt szállította. Mint a gépről szóló videóból is kiderül, az Air Force One név azért került bevezetésre, mert az elnökkel a fedélzeten ez a Connie csaknem összeütközött egy másik géppel, az irányítás ugyanis összekeverte az Eastern 8610-es járatát az Air Force 8610essel, az elnöki különgéppel, Eisenhower legközelebbi repülésekor már ezt callsign-t használták, ami kizárólag azt a gépet illeti, amelyen az USA első embere repül éppen. (A tengerészgyalogság által üzemeltetett helikopterek egyike, amelyen utazik, a Marine One hívójelet használja.)

Az első Air Force One...

Az első gépet, a Conniet, amely Air Force One-ként repült, jelen pillanatban Arizonában őrzik, de új, állandó otthont keresnek neki a tulajdonosok. A gépet 1970-ben vette meg egy magáncég, amely több kiszuperált, de használható Connie-t vásárolt a légierőtől, és senki nem tudta, hogy ezek egyike az első elnöki különgép. Bármilyen hihetetlen, mezőgazdasági gépként akarták használni, de aztán „csak” kannibalizációs forrássá vált, vagyis más Constellation gépek alkatrészbázisává. A tulajdonosok szeretnék a gépet ismét repülőképessé tenni, a négy hatalmas csillagmotorból hármat már sikerült beindítaniuk, de a Columbine II. sorsa továbbra is bizonytalan.

Sok évig álldogált a Connie a jól konzerváló arizonai sivatagban

A felújítás nyilván csillagászati összegekbe kerül, márpedig egy gyönyörű Connie, amely ráadásul az első gép volt, amelyet Air Force One hívójellel tiszteltek meg, megérdemelné a felújítást, felélesztést, vagy legalábbis a megnyugtató elhelyezést egy múzeumban. Ehhez kérnek a tulajdonosok és a géppel foglalkozó repülőbarátok ezzel a videóval segítséget.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.