Bobál Dávid, az egyesület információs referense elmondta: az Európai Bizottság székházánál tartott nemzetközi demonstráció célja, hogy a fuvarozói érdekképviseletek felhívják a figyelmet az Európai Unió több tagországában megjelenő protekcionista intézkedések veszélyeire. A brüsszeli demonstrációt megelőzően tizenegy uniós tagállam fuvarozói – köztük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MFKE) – közös tiltakozó levelet juttattak el Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottsági elnöke, valamint Francois Hollande francia államfő részére. A levélben szót emeltek a német és francia minimálbér, továbbá a kiküldetési irányelv a fuvarozókat hátrányosan érintő módosítása ellen, azt hangsúlyozva, hogy az intézkedéscsomagok erősen korlátozzák az áruk unión belüli szabad áramlását.

Németország 2015. január 1-jétől minden Németországban, továbbá oda vagy onnan árut szállító vagy pusztán az országon áthaladó fuvarozó esetében megköveteli, hogy a német földön végzett munka után a nem német munkáltatók is a német minimálbért, óránként bruttó 8,5 eurót fizessenek. A francia szabályozás óránként bruttó 9,67 eurót irányoz elő az ország területén fuvart teljesítők számára, kötelező franciaországi képviselet fenntartását írná elő, valamint még súlyosabb adminisztratív terheket ró a vállalatokra. Autóra levetítve nagyjából negyven százalékos költségnövekedéssel lehet számolni, amely ellehetetleníti a fuvarozókat.

Az MKFE a többi fuvarozóval közösen több mint egy éve folytatja lobbitevékenységét Brüsszelben annak érdekében, hogy megakadályozza a külföldi fuvarozókat hátrányosan érintő német és francia szabályok bevezetését. Németországgal szemben sikerült tavaly megindíttatni a kötelezettségszegési eljárást, az MKFE most ugyanezt szeretné elérni Franciaországgal szemben is.

A fuvarozók felszólították az Európai Bizottság elnökét és Violeta Bulc közlekedésügyi biztost, hogy haladéktalanul tegyenek lépéseket annak érdekében, hogy a Németországgal szemben kezdeményezett eljárás minél előbb eljusson az Európai Bíróság elé, és vizsgálják meg a július 1-én életbe lépő francia szabályozás jogszerűségét is. A tiltakozók tisztázni szeretnék az úgynevezett posting szabályozást is, amely más országba telepített munkavállalók bérét határozza meg. Az információs referens kiemelte, hogy mivel a nemzetközi fuvarozás lényegéből fakadóan külföldön történő, de állandó mozgásban lévő és országokat folyamatosan átívelő munkavégzést jelent, ezt kiküldetésnek tekinteni aggályos kategorizálást jelente.

A közlekedési miniszterek múlt heti tanácsülésén tizenegy uniós tagállam, köztük Magyarország panasszal fordult az Európai Bizottsághoz a német minimálbér-szabályozás miatt. Véleményük szerint fuvarozókat érintő német minimálbér-szabályok alkalmazása protekcionista, belső piaccal ellentétes és végső soron azt célozza, hogy a kelet-európai fuvarosokat kiszorítsa a piacról. Emellett a szabályozás hatalmas adminisztratív terhet és elfogadhatatlanul magas költségeket jelent a szállítási vállalatok számára. Németország ellen tavaly indult kötelezettségszegési eljárás a fuvarozókat érintő minimálbér-szabályok alkalmazása miatt. Az uniós bizottság az eljárás megindításakor megfogalmazott véleménye szerint a szabályozás aránytalan mértékben torzítja a szolgáltatáshoz és az áruk szabad mozgásához fűződő jogot az az előírás, hogy a német hatóságok minden Németországot érintő fuvar esetében a német minimálbér-szabályok dokumentált teljesítését követelik meg az út németországi szakaszán.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!