Megosztott gépválasztási politikát követ a török nemzeti légitársaság, a korábbi beszerzési tervek némi módosításával, de a lényeg, hogy mind az európai, mind az amerikai gyártótól vásárol szélestörzsű utasszállítókat. A mostani fix szerződések korábbi szándéknyilatkozatok folyamodványai, eszerint a megelőző tárgyalásokhoz képest nem 20, hanem 25 A350-est vesz a társaság, plusz öt szerepel még az üzletben opciós lekötéssel.

A másik gyártótól a rendelés 25  Boeing 787-9-es Dreamlinerre vonatkozik, ugyancsak ötre opcióval, az eredeti terv nem kevesebb, mint negyven ilyen gépre szólt. Az Airbusok az XWB-család standard 900-as tagjai lesznek, Rolls-Royce hajtóművekkel.

Turkish színekben, most még csak fantáziarajokon: a 350-es...

Az európai gépek átadási üteme úgy néz ki, hogy hat példány érkezik be jövőre, majd a következő években már 14, 10, aztán 2022 és 2024 között az összes többi. A forgalomba állítás ritmusát, és erre a Turkish elnöke Ilker Ayci is utalt, az új isztambuli repülőtér őszre tervezett átadása és további beüzemelése határozza meg: ez és Ankara lesz a frissen átvételre szánt szélestörzsűek bázisa.

Az Airbus közleménye hangsúlyozza, a rendelés megerősíti az európai gyártó és a török légitársaság régóta tartó együttműködését, amit a számok is egyértelműen jeleznek: februárig a Turkish flottájában 167 európai gyártmányú gép szerepel, a rendelési listán további 92 keskenytörzsű A321-essel. Ami a 350-es sikereit illeti, a gépre 45 vásárló 854 példányban tart igényt.

...és a 787-es

Ami a Boeing eladását illeti, a társaság a jelenlegi flottája, 35 B777-es, 106 737-800-as, egy 700-as és 15 900ER mellé rendeli meg a 787-es Dreamlinereket (plusz még három 747-es teherszállító egészíti ki az amerikai gyártmányok listáját). A 787-esek közül szintén hat kerül a Turkish üzemeltetésébe jövőre, a következő évben húsz, majd 10, 12, 11 és hét érkezik be 2024-ig. A Dreamlinerek átadása február végén összesen már 656 példánynál tartott, a gépek havi gyártási üteme havi 12 példány,

A 49 százalékban állami tulajdonú török légitársaság láthatóan felzárkózóban van az Öböl-menti trió mellé, mint a legintenzívebben fejlődő térségbeli légicégek egyike. Az utasszámok is ezt mutatják, a cég tavaly már 69 millió embert repített az ugyancsak intenzíven növekvő, 121 országot(!) érintő hálózatán, az idei cél már 74 millió, miközben a gépparkot 329-ről 424-re növelné 2023-ra (ez a modern török állam megteremtésének centenáriuma, kiemelt év Törökország számára).

Új gépek új bázisa: Istanbul New Airport a tervek szerint októberben nyit

A flotta ráadásul egyike a világon a legfiatalabbaknak, az átlagéletkora 6,9 év, Erdogan elnök pedig nemrég úgy nyilatkozott, szeretné, ha a Turkish Airlines a világ legnagyobb gépparkjával repülő légitársaságává válna.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!