Az első hírekkel ellentétben nem a repülőgép, hanem a repülőgép mellett dolgozó rakodógép gyulladt ki tegnap Hongkong repülőterén. Mint arról honi hírközlők is beszámoltak, a baleset az American Airlines egyik Boeing 777-esénél történt, amely a kínai metropoliszból Los Angelesbe repült volna.

Sem a személyzet, sem az utasok nem voltak még a fedélzeten, amikor a tűz kitört, miközben, megint csak a korábbi híradásokkal ellentétben, nem az utasok poggyászát, hanem rakományt hordozó palettákat emeltek a gép hátsó cargoterébe. Az biztos, hogy a rakodógépről, amelynek kezelője megsérült, a tűz a már megemelt szállítmányra is átterjedt.

Távolabbról valóban úgy tűnhetett, hogy maga a gép gyulladt ki (fotó: Twitter)

Igaz, hogy nem a gép égett, de kérdés, ezzel együtt mennyire károsodott. Ha a rakodóból – friss hírek szerint egy olajcső törése miatt – felcsapó lángok nem is érintették a 777-est, a sűrűn gomolygó füst is okozhat károkat a gépben. Mindenesetre a reptéri tűzoltók hamar beavatkoztak, és elfojtották a lángokat, ezért remélhető, hogy a kár nem lesz jelentős.

Az American 945 gépes flottájában a 777-300ER a zászlóshajó, a legnagyobb teljesítményű, kapacitású utasszállító. Az adatbázis szerint ebből húsz, a rövidebb törzsű de nagyobb hatótávolságú 200-asból pedig negyvenhét repül a színeiben. Ezt a példányt 2014-ben állították forgalomba.

A légitársaság ezt a gépet mindenesetre „elővigyázatossági megfontolásokból” kivonta a forgalomból, és törölte a járatot, az utasokat pedig más légitársaságok hozták, illletve hozzák az Egyesült Államokba – mint ismert, az ott működő légicégek egyike, a Cathay Pacific szintén a oneworld szövetség tagja, feltehetően az ő járatuk is átvett az AA utasaiból.

Az elmúlt években is többször kellett kigyulladt gépek, leginkább hajtóművek miatt beavatkozni a repülőtéri tűzoltóknak, de ezek az esetek többnyire felszálláskor történnek, amikor a hajtóművek a legnagyobb teljesítménnyel dolgoznak (bár épp tavaly a SIA egyik gépének leszálláskor gyulladt ki a hajtóműve, miután már a levegőben kiderült, hogy az egyik tartályból folyik az üzemanyag). Ritkábbak azok az esetek, amelyek nem a pályán, hanem a forgalmi előtéren vagy a hangárban történnek.

És nem minden reptéri tűz végződik olyan szerencsésen, mint a mostani. A magyar repülés történetének legtragikusabb eseménye, amint megemlékeztünk róla az évfordulón, 1994 február 22-én 9 óra 30 perckor történt Ferihegyen, amikor az Aeroplex Kft. 2-es hangárjában, az esedékes F3-as jelű karbantartás közben kigyulladt a HA-LBP lajstromjelű, Tu-134A3-as típusú repülőgép orr része. A repülőgépben dolgozók igyekeztek kimenekülni belőle az ajtókon és a pilótakabin nyitott ablakain keresztül, miközben hárman az elharapózódó lángoktól súlyos égési sérüléseket szenvedtek. A gépből kiugrálók a földetérés során még további sérüléseket, töréseket is szenvedtek, négyen vesztették életüket a baleset során.

Okinawa: a China Airlines 737-ese

Tűz Okinawán, 2007-ben a China Airlines 737-esének egyik hajtóműve már gurulás közben lángokat lövellt ki magából, a vészkiürítés során valamennyi utas elhagyta a gépet, a pilóták kötélen ereszkedtek a betonra, a gép ezután robbant fel és égett el a Naha repülőtéren, a reptéri tűzoltók két perccel az első robbanás után értek a helyszínre és kezdték meg az oltást.

Egy furcsa eset Moszkvában: 2014-ben Seremetyevo repülőtéren a termináloktól távol, a műszaki előtéren álló Il-96-300-as gyulladt ki, amelyet márciusban vontak ki a forgalomból. A gép a tűzoltók beavatkozása ellenére javíthatatlan kárt szenvedett. Hírek szerint a tűz a pilótafülkéből terjedt át a gép többi részére. Szerencsére senki nem sérült meg, a tűzoltók „spontán gyulladást” említettek a közleményben. 2015-ben két út között gyulladt ki a SCAT egyik 737-ese egy kazahsztáni repülőtéren, az EgyptAir 777-esének pilótafülkéje pedig Kairóban égett ki, mindkét esetben az oxigénrendszer hibája okozta a tüzet, szerencsére sérültek, halottak ekkor sem voltak.

Kivont, majd kiégett Il-96-os Seremetyevón

A mostani tűzeset során először magát a rakományt gyanúsították, és ekkor a szociális médiában még azt írták többen, milyen szerencse, hogy nem a levegőben kezdett égni valami. Később derült ki, hogy a palettára csak átterjedtek a lángok. De tény, hogy a veszélyes rakomány kigyulladása is okozta már egy gép pusztulását a betonon, Philadelphiában egy DC-8-asét 2006-ban: sajnos volt két olyan eset is, amikor a veszélyes portéka, jelesül a lítium-ionos akkuszállítmány, repülés közben okozta egy UPS és egy Asiana 747-es vesztét, a személyzetek halálát.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!