A látvány alapján nagyon a finisben van már az 1-es villamos Etele téri meghosszabbításának és végállomásának kivitelezése, fotóriporterünk hangulatos februári ködben örökítette meg az aktuális állapotot. Az 1-es villamos vonala joggal pályázhat a világ legtöbbször sarkonforduló villamosvonalának megtisztelő címére. Ebben a kacskaringózásban sűrítve benne van, mennyire nincsen elképzelés a budapesti villamoshálózat szerepéről, az összeköttetések hierarchiájáról, az ütemezésről, a különböző fejlesztések egymásraépüléséről, egyáltalán: a távoli jövő Budapestjéről.

Jön az a villamos a Szakasits Árpád útról...

A villamosvonal másik, budai vége a Hungária-gyűrűnek nevezett, itt inkább tangenciális vonalvezetésű útvonalnak köszönhetően szépen símul bele a városszerkezetbe, akár azt is el tudnánk képzelni, hogy valahol a Stadionok táján hatalmas, várost átszelő lendületének köszönhetően letér egyre szűkösebbnek és kisstílűbbnek ígérkező pályájáról, és engedve a centripetális erőnek, lerombol valahová Kőbánya térségébe. Párjaként – köszönhetően a budapesti elveszett utcák regényes történetének – a valahonnan Rákosszentmihály térségéből induló villamosvonal a többször is átvágott torkú, de újraéleszthető, több kerületben is meglévő Terebesi úton át megindulhatott volna délnyugat felé, Kőbánya-alsón, a budapesti Étoile-on egy hatalmas vasúti és villamoscsomópontot létrehozva, végül a Csepel-szigetet átvágva egyenesen befutva – na jó, az Etele térre, ha nincsen más.

A képzelet és szüttyögő közlekedéstervezés azonban két külön világ, nem rombol sem egyik, sem másik villamos sehová, egyetlen villamos van, egyre szűkülő spirálban kerüli meg délről a belső városrészt, aztán, amikor közelsége az origóhoz már kritikus, hirtelen átvált sugárirányúba. Sugárúton éri el ismét a villamos a megfelelően távoli elektronpályát az atommag körül, ekkor egy darabig esmént körirányú járatként halad, de hátra van még a meglepetés! Mindazok, akik egy, a kifogástalanul nagyvonalúra sikerült kelenföldi aluljáró-metróvégállomás torkában végállomásozó villamost vártak volna, kapnak egy utolsó fricskát az orrukra: az Etele térre érkezve, egy végső hajtűkanyarral a villamos délre fordul, és a Somogyi út folytatásában hatalmas ütközőbakok védik meg attól, hogy belerongyoljon a P+R-parkoló emeletmagas földtöltésébe.

...és bevágódik az Etelére. További képek klikkelés után a galériában!

Mondhatnánk, hogy az előrelátás kanyarította ide ezt a villamost, amikor majd az – egyelőre csak a Szabályozási Tervben létező – Somogyi út mentén nagyvonalú város fog épülni, ami méltó egy ilyen fontos közlekedési csomópont legszűkebb környezetéhez. Elég egy pillantást vetni azonban az egykori MÁV-területekre kendácsolt, zavaros P+R-parkolóra, hogy rájöjjünk: nem, nem fog itt épülni semmi, a szomszédban épülő bevásárlóközpont lesz az első és utolsó ingatlanfejlesztés a Kelenföldi pályaudvar keleti oldalán. Így tulajdonképpen indokolt a hatalmas, négyvágányos villamospályaudvar: ez az az egyetlen pont, ahonnan már biztosan nem hoszabbítható meg villamosvonal Budapesten.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!