Kevesebb, mint egy hónapja adtunk hírt arról, hogy az első, az eredeti üzemeltető által forgalomból kivont óriásgépek közül kettő feltehetően bontásra kerül. De már akkor jeleztük, hogy az A380-asok másodlagos piaca mégiscsak életre kel, méghozzá egy portugál cég, a Hi Fly révén.

A történet magyarázata: a típus kibocsájtó légitársasága, a Singapore Airlines összesen négy (más hírek szerint öt) korai, elsőként szolgálatba állított A380-ast vont ki a flottájából (és közben kapja az új példányokat), kettő a bérbeadó Dr Peters döntése szerint valóban alkatrészenként lesz értékesítve, kettőt viszont a kevéssé ismert portugál vállalkozás szerzett meg és repülteti majd tovább. Ezek lesznek tehát az első, újra forgalomba kerülő, használt A380-asok.

A kettő közül az első, hófehérre festett hatalmas gépmadár Máltára repült át Szingapúrból, Abu Dhabi érintésével. Máltán a Hi Fly ottani leányvállalatánál kap a gép új festést, ott kap szigetországi lajstromjelet is (9H-MIP).

Mindehhez tudni kell, hogy a Hi Fly nem légitársaság, hanem a világ egyik legjelentősebb úgynevezett wet-lease cége. Ez a bérleti forma azt jelenti, hogy a tulajdonos berendezett kabinnal, személyzettel és karbantartó szolgáltatással együtt adja, általában a szokásos lízinggel szemben rövid vagy közepes időtartamra, kölcsönbe a gépet annak a légicégnek, amelynek szüksége van rá, általában valamilyen váratlan és nem megoldható géphiány miatt.

A máltai közlekedési miniszter úgy nyilatkozott, hogy ez lesz az első A380-as, amely máltai bejegyzéssel máltai légitársaságnál szolgál majd. Források szerint jelenleg hét légitársaság repül az apró szigetországban szerzett bejegyzéssel, ezek egyike a Hi Fly Malta. Ez lesz tehát a Lufthansa, az Air France és a British Airways után a negyedik európai légitársaság, amely A380-asakat használ, de továbbra sem tudni, hogy a Hi Fly Malta mely légitársaságnak a flottáját egészíti ki majd velük.

A Hi Fly 380-asok Rolls Royce hajtóművekkel repülnek, 471 utasra berendezve, vagyis eszerint a Singapore-tól az ott használt legnagyobb kapacitású háromosztályos elrendezésben jönnek át a gépek, de a Hi Fly hangsúlyozza, hogy 853 személy szállítására is alkalmasak lehetnek, amihez nyilván ki kell szerelni a most meglévő prémium- és luxuskategóriás berendezést, a business-üléseket és szeparált kabinokat.

A Hi Fly elsősorban az Airbus szélestörzsű típusaira specializálódott, A330-asokkal (öt példány). és 340-esekkel repült (kilenc gép, köztük az eddigi máltai lajstromúak), de van egy A321-ese is. A 340-esek magasabb számának valószínű magyarázata, hogy ez a típus elég intenzíven kerül ki az eredeti üzemeltetői körből, mert a teljesítménye hasonló a 330-ashoz, de a kettő helyett négy hajtómű drágává teszi a repültetést, vagyis ezekhez a gépekhez viszonylag olcsón lehet hozzájutni. Arra persze ezek a szélestörzsűek is alkalmasak, hogy adott esetben rövidebb időre beállítsák őket, például mostanság olyan légitársaságokat kisegítve, amelyeknek 787-esei a hajtóművek problémája miatt a földre kényszerültek.

Az A380-as esetében is a Hi Fly feltehetően arra készül, hogy olyan cégek számára repüljön az óriásokkal, amelyeknek esetleg időszakosan van szükségük az A380-as kínálta hatalmas kapacitásra, viszont nem adnának listaáron egyenként 445 millió dollárt az új példányokért, illetve nem vállalják az óriásgépek folyamatos üzemeltetésének ugyancsak tetemes költségeit.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!