Az új völgyhíd építésével a Veszprém közlekedését meghatározó sajátos városszerkezeti helyzet oldódik: a városközpontból kiindulva a patakvölgy mély bevágása a keleti városrészeket teljesen levágja a belvárosról és a nyugati városrészekről, a két városrész közötti kapcsolat csak az elkerülő út északi, vasútvonalmenti szakaszán, vagy a városközponton keresztül valósulhat meg.

A tervezett völgyhíd az úgynevezett belső gyűrű része. Ez a belső gyűrű jórészt meglévő utcahálózati elemekből áll össze, korántsem optimálisan. A közvetlenül csatlakozó keleti gyűrűrész például a Haszkovó-lakótelep belső feltáróútjából áll, amely egy rövid szakaszon az észak felé futó és a vasútállomáshoz is kapcsolatot biztosító sugárúttal, a Jutasi úttal fog fonódni egy rövid szakaszon. A Jutasi úti csomópontot már korábban kialakították az itt épült áruház parkolójához kapcsolódva, ez a többsávos, hirtelen véget érő útcsonk egészülhet most ki nyugat felé, az Aranyosvölgyet áthidalva.

Útcsonk az áruház mellett: a tervezett völgyhíd csatlakozása (forrás: googlemaps.com)

Veszprém stratégiai kérdésként kezeli az új útvonal és a hozzátartozó völgyhíd megépítését és el is érte, hogy az egyszer már a Modern Városok Programban szerepelt, akkor hárommilliárd forintra taksált, majd ismét elfelejtett fejlesztés visszakerüljön a programelemek közé. E program híján a város egyedül nem tudná viselni a költségeket, a belső gyűrű továbbépítését csak a nyugati, topográfiailag kevésbé terhelt, de városszerkezetileg jóval jelentéktelenebb szakaszon folytathatná.

Porga Gyula polgármester szerint a Jutasi és a Pápai út összekötése azért is fontos a városnak, mert az épülő uszodával és jégcsarnokkal, valamint a Veszprém Aréna bővítésével új szabadidő- és sportközpont jön létre, amelynek biztosítani kell a közúti megközelítését. Ehhez mi még annyit tehetünk hozzá, hogy a térképre nézve látható, a helyszínen pedig egyenesen szembeötlő a híd városképi szerepe is. Ha mindehhez hozzátesszük az új összeköttetés szerepét a gyalogos- és a kerékpáros-forgalomban, akkor egy szokásos felüljáróhoz képest jóval összetettebb, igényesebb, a közlekedés minden résztvevőjének élményszerű használatot biztosító építmény képe kell, hogy kirajzolódjék. Feltehető a kérdés, ha Hódmezővásárhely mellett a lapályon az épülő körforgalmi csomópont kilátótornyot érdemel, akkor milyen különlegességgel fog minket megörvendeztetni a veszprémi belvárosból nyíló kilátásban és az arra való rálátásban is kulcsszerepet játszó új viadukt?

A zölddel jelölt út elkészült, a piros szakasznak csak az új híddal együtt van értelme (forrás: veszpremkukac.hu)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!