Megállt az élet Európa vízi ütőerén, ha nem lenne jég, akkor is kérdéses lenne, főleg a teherszállító hajók közlekedése a téli kisvíz miatt. Budapesten a Gellért-hegy oldalában az Ínségszikla is kilátszik, a folyón hatalmas jégtáblák sodródnak.

A Széchenyi, az ország legnagyobb jégtörője dolgozik a Dunán. A képre kattintva galéria nyílik (fotó: MTI)

A zajló jég először a hajózóút jobb szélén elhelyezett piros, illetve a bal oldali zöld bójákat emelte ki a helyükről, amikor a zajlás megindult, tömegével sodródtak lefelé a Dunán. Aztán elrendelték a hajózási zárlatot, és gyakorlatilag megállt az élet, a folyón már csak a jégtáblák és a vízimadarak úsznak. A jelenlegi enyhébb időjárás sokat nem változtat a Duna jégviszonyain, az előrejelzés szerint ismét harapni fognak a mínuszok.

A Szentendrei-Duna Szigetmonostornál (Kemsei Zoltán felvételei)

A hírekben folyamatosan lehet hallani a Dunára meghirdetett hajózási zárlatról, de mit is takar ez voltaképpen? Szalma Botond, a Plimsoll Kft. ügyvezetője vázolta a jelenlegi dunai helyzetet. A hajózási zárlatot 40–50 százalékos jégzajlásnál rendelik el, ez természetesen átlagolt érték. A sodorvonal változásai miatt ugyanis egyes területek (például a Margit-sziget budai oldalán futó, úgynevezett völgymeneti ág) előbb jegesedhetnek el. A zárlat alól a jégtörő hajók, a kitűző-, mentő- és tűzoltóhajók kaphatnak mentességet.

A Dunán közlekedő személy- és teherszállító hajók jó esetben a legközelebbi téli kikötőbe vonulhatnak, de előfordul, hogy a legközelebbi, biztonságosnak ítélt helyen kell vesztegelniük. A jégzajlás idején a veszteglésnek külön szabályai vannak, járó motorral, huszonnégy órás ügyelettel (főleg a horgonyra kell vigyázni, 20–30 centiméter vastag, sűrűn úszó jégtáblák leszakíthatják a hajót a horgonyról), a hajótest körül folyamatos jégtöréssel várakozhatnak a vízijárművek. A hajózási cégek költségvetése – ha néha nehezen is – két-három hétnyi veszteglést még tudnak kompenzálni.

Egy sodródó bója

Amennyiben melegszik az idő és csökken a jégzajlás, a hajózás megindulhat, attól függetlenül, hogy a bóják kitűzése még nem fejeződött be. Vonalismerete ugyanis minden hajósnak van, ritka, hogy a hajózóúton kívülre keveredik egy-egy hajó. Az extrém helyzeteket (például a jelenlegi alacsony vízállás miatt a vízfelszín közelében levő zátonyokat) azonban mindenképp jelölni kell. A nyíltvízi forgalom megindulása nem jelenti azonban a teljes folyó hajózhatóságát, a legtovább a zsilipeknél maradhat meg a jég, ami a kapuk nyitását, így az áthaladást teszi nehezebbé. Ez – a forgalom részleges megindulásának ellenére – a logisztikai láncok megszakadását okozza.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!