Új, hosszú törzsű Álomgépek a LOT-nak!

iho   ·   2017.02.01. 08:45
cim_787

A típus első európai üzemeltetője újabb gépeket állít szolgálatba, a nagyobbik változatból. A LOT szerkesztőségükhöz eljuttatott közleménye szerint a lengyel nemzeti légitársaság három 787-9-essel bővíti hosszú távú flottáját, egyben ez lesz a valaha volt legnagyobb repülőgépe a légitársaságnak.

A lengyelek első 787-ese még a berepülés szakaszában...

A most használt 787-8-ashoz képest ez a meghosszabbított törzsű változat a LOT háromosztályos konfigurációjában összesen 294 utassal repülhet majd, 24 business, 21 prémium és 249 economy üléssel szállítja le a gyártó. A közlemény hangsúlyozza, hogy a több utas egyben alacsonyabb egy ülésre eső üzemeltetési költséget jelent, vagyis a gép gazdaságosabban repültethető, nyilván a gépek töltésével sem lesz gond az olyan, nagyon is népszerű járatokon, mint a Varsó–New York és a Varsó–Chicago, a 9-esek ezeken a vonalakon kezdik majd a menetrend szerinti repülést.

A lengyel társaság négy éve használja a kompozit-építésű, az utasoknak is sok fontos újdonságot hozó gépet, amelyben alacsonyabb a légnyomás, nagyobb a levegő páratartalma, a csendes gép nagy ablakait elektromosan lehet sötétíteni.

...és a budapesti próbajáraton

A gépnek ezeket az előnyeit egyébként nem sokkal az első példány beérkezése után magyar újságírók is kipróbálhatták, köztük az iho/repülés tudósítója egy Varsó–Budapest járaton, merthogy az üzemeltetés kezdetén a lengyelek rövid vonalakon szereztek gyakorlatot a gép vezetéséről, az utaskiszolgálásról, az információs és szórakoztató rendszerről és persze a gép földi kiszolgálásáról is.

A most használt hat 787-8-ashoz még kettő csatlakozik idén nyáron a flottához, a 9-esek közül az első várhatóan 2018 márciusától áll szolgálatba, a gépeket a légitársaság az Aviation Capital Grouptól lízingeli, miközben a cég a keskenytörzsű gépparkot is bővíti, még az idén áll szolgálatba négy 737-800-as, és ugyancsak beérkezik a modernizált, új hajtóművel repülő MAX 8-asokból is kettő. A flotta ezzel 2017-ben ötvenegy modern utasszállítóból áll majd, 2020-ra pedig már hetven gépet számlál majd, írja a társaság közleménye.

A hosszabb 787-9-es azóta már dominálja a gyártást és az eladást

Ami pedig a 787-eseket illeti, a kompozit-építésű Dreamlinerek ötszázadik példányának tavaly év végi átadása után februárban várható a következő jelentős pillanat, a még hosszabb törzsű 10-es változat első gépének repülése. Ahogy nőtt a forgalomba került 787-esek száma, úgy vált egyre inkább dominánssá a hosszabb törzsű változat, 2016-ban az átadott 137-ből csak 35 volt a rövidebb törzsű alapváltozat. A legelsőnek legyártott, sok problémával és túlsúllyal küszködő „rettenetes tíz” közül tavaly ötöt sikerült értékesíteni, az idén már átadott új Dreamlinerek közül pedig csak kettő volt 8-as.

Közben a második összeszerelő soron készül már az első 787-10-es, a még hosszabb és még nagyobb kapacitású Álomgép. Mint azt a Boeinghoz közelálló portál megjegyzi, Charlestonban csökkent is a kibocsátás, épp mert koncentrálnak az ott készülő újdonságra, de ez azt jelenti, hogy Everettben már annyira felgyorsult a gépek összeszerelése, hogy egy-egy példányt már 16-17 nap alatt megépítenek.

Ilyen lesz a Qantas ultrahosszú járatán repülő 787-9: 136 prémium- és csak 116 economy-utasnak berendezve

A tavalyi év a gyártás igazi felfutásának és egyben a 787-es program profitábilissá válásának esztendeje volt, idén az előrejelzések szerint a Boeing 145 példányt ad át a légitársaságoknak: 2016-ban lépett az üzemeltetők közé mások mellett az El Al és a Qantas is, utóbbi a 787-9-essel tervezi megdönteni a leghosszabb menetrend szerinti légijáratok rekordját a Perth–London, illetve a Melbourne–Dallas és a Sydney–Chicago vonalakon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek