Tehran Air lesz a neve annak a légitársaságnak, amely a most nyilvánosságra hozott tervek szerint jövő áprilisban kezdi meg működését a nemzetközi és a belső forgalomban egyaránt.

Az új cég elnöke, Mohammad-Ali Ilkhani szerint a járatokat négy A340-essel és hét A321-essel indítják. Már a típusmegjelölések is érzékeltetik, a társaság nem új gépeket vesz, hanem a használt utasszállítók piacáról vásárolt be, az A340-est ugyanis már évek óta nem is gyártják. A négyhajtóműves típus fokozatosan kopik ki a légiközlekedés első vonalából – a modernebb gyártmányok a 340-es paramétereit két hajtóművel érik el vagy teljesítik túl, ezért a négyhajtóművesek a másodlagos piacon viszonylag olcsón beszerezhetők.

Ugyanez vonatkozik a régebbi A321-esekre, amelyek azért kerülhetnek fokozott mértékben eladósorba, mert a légitársaságok jövőre megkezdik az újrahajtóművezett, modernizált neo-változat forgalomba állítását.

Öregebb–fiatalabb Airbusok: az Iran Air...

Hogy még inkább egyértelmű legyen, hogy használt gépekről van szó, a Tehran elnöke azt is elmondta, hogy a jövendő flotta átlagéletkora 15 év alatti. A légitársaság szervezése két éve kezdődött, és ez alatt az idő alatt sikerült megvásárolni a gépeket, ami azért érdekes megjegyzés, mert az Iránt érintő szankciók elméletileg még mindig érvényben vannak, bár, amint arról portálunk is beszámolt, a gyártók izgatottan várják, hogy az embargó feloldásával megnyíljon előttük a Közel-Kelet potenciálisan legnagyobb piaca, ami a következő tíz évben 4-500 új gépet igényel vagy 60 milliárd dollár értékben.

Mint azt szintén jeleztük, és a Tehran várható flottája is ezt tükrözi, kérdés, hogy ezt az irdatlan gépmennyiséget az irániak be tudják-e teljes egészében szerezni közvetlenül a gyártóktól vagy a lízingcégektől új példányok formájában. A kapacitások ugyanis, elsősorban a keskenytörzsű gyártósorok termékei, mind a Boeing, mind az Airbus esetében jónéhány évre előre le vannak kötve, tehát a többi iráni légitársaság számára is inkább a nagyobb számban felszabaduló, nem túl koros használt gépek jelentenek majd első körben megoldást.

...a Mahan Air...

Ezzel együtt fontosak lehetnek azok a tárgyalások, amelyeket az iráni elnök, Hassan Rouhani folytatott egy francia rádióadónak adott interjúja szerint az Airbus vezetőivel. Ebben a politikus eléggé egyértelműen az európai gyártót jelölte meg, mint azt a céget, amellyel Irán komoly üzleteket köt majd az ottani előregedett géppark leváltására. Rouhani most kellett volna, hogy Franciaországban tegyen látogatást, azonban a párizsi terrorakciók miatt az utat elhalasztották. Szeptemberben az iráni közlekedési miniszter azt nyilatkozta, az Airbus mellett a Boeing főnökeivel is megbeszéléseket folytatnak, azonban az államfő állítólag most már valamiféle nem nyilvános szerződést is aláírt volna a Toulouse-i vezetőkkel.

Az is elsősorban az Airbus esélyeit mutatja, hogy az elmúlt időszakban, amikor iráni társaságok kifejezetten a feketepiac közvetítésével szereztek be gépeket, ezek is szinte kizárólag az Airbus típusai voltak: a Mahan a Virgin Galactic és a Fly Malta kisorolt A340-eseiből vásárolt, a Meraj Airlines a pakisztáni AirBlue egykori A340-eseit kapta meg valamilyen módon, egy A330-as és egy A340-es pedig egyelőre légitársasági színek nélkül várakozik egy félreeső iráni repülőtéren. A Mahan Air korábbi hírek szerint Prága–Teherán járatra próbál engedélyt szerezni a cseh légügyi hatóságoktól, amit az amerikaiak erősen elleneznek, mondván, ez a cég valójában az iráni Köztársasági Gárda illetve a teheráni titkosszolgálatok amolyan kormányzati utazási ügynöksége, ehhez képest a Mahan járatokat nyitott már Athénba, Münchenbe és Milánóba is.

...és a kormányzati szállításokra kijelölt Meraj Airlines állományában

Ugyanakkor a Boeing már csak azért sem reménykedhet nagy üzletben Iránnal, mert még mindig érvényben van az a törvénykezés, amely az ismét életbe lépett exporttámogatási alapokból kizárja a „terrorizmust támogató országokat”, úgymint Szíriát, Szudánt és Iránt. Persze, ha a nukleáris megállapodás végleges formájában életbe lép, elképzelhető, hogy Irán esetében a törvényhozás változtat a tiltólistán.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!