Új japán kormánygép?

Trautmann Balázs   ·   2014.08.18. 13:45
japvipgep_0

A típus talán meglepő: két Boeing 777-300ER kéthajtóműves szélestörzsű repülőgépre kerülhet fel a Japán Önvédelmi Légierő felségjelzése, legalábbis japán sajtóértesülések szerint. A repülőgépek üzemeltetéséért, karbantartásáért az All Nippon Airways (ANA) anyacége, az ANA Holdings felel majd.

A 2019-es pénzügyi évben érkező repülőgépek a jelenleg használt két Boeing 747-47C kormánygépet váltják majd ki, amelyek a tervek szerint 2018-ban vonulnak nyugdíjba. A most használt VIP-Jumbókat a Japan Airlines (JAL) üzemelteti és végzi el a szükséges karbantartási munkálatokat. A vásárlás értéke 85 milliárd jen (830 millió dollár), a húsz éves üzemeltetésre 38 milliárd jenes (371 millió dollár) költségekkel számolnak.

A repülőgépeket valószínűleg a már megrendelhető 777 Boeing Business Jet alapjaira építik. A kormánygépek elmaradhatatlan része a biztonságos, titkosított, rádió és műhold alapú kommunikációs rendszerek elhelyezése, tárgyalók, pihenőszobák és egészségügyi helység beépítése. A gépekkel szemben követelmény volt, hogy leszállás és légi utántöltés nélkül képesek legyenek elrepülni az Egyesült Államok keleti partjának repülőtereire (így a fővárosba, Washingtonba is), amely közel 11 ezer kilométeres (7000 mérföldes) repülési távolságot jelent.

A típusváltás egyik oka lehetett, hogy a gépeket karbantartó JAL légitársaság kivonta 747-400-as utasszállító repülőgépeit a flottájából, így a feladatot a teherszállító 747-eseket üzemeltető Japan Cargo kapta meg. A 747-400-asok gyártása leállt, így a legmagasabb szintű karbantartáshoz és rendelkezésre álláshoz szükséges új alkatrészek beszerzése egyre nehezebb és költségesebb lesz. Az ANA hosszú távon számít a 777-300ER típusra saját flottájában, hiszen hat új 777-est rendelt meg idén júliusban, húsz új generációs 777-9X mellett. A JAL viszont a jelenlegi tervei szerint a meglévő 777-300ER gépeit 2024-ig az Airbus A350-1000 típussal váltja majd ki, így számukra a presztízsokon kívül nem lenne rentábilis a két „árva” kormány 777-es karbantartása.

A jelenleg használt két 747-47C VIP kormánygépet 1987-ben rendelték meg és 1991-ben állították hadrendbe. Az uralkodó vagy a miniszterelnök szállításakor Seifu Senyo Ki (Japanese Air Force One) hívójelet kapó, 20-1101 és 20-1102 lajstromjelű négyhajtóműveseket válsághelyzetben japán állampolgárok szállítására is használják. Erre volt példa Algériában is, ahonnan a háborús övezetté alakult országban bajba került japán állampolgárokat szállították haza. A gépeket a Csitosze Légibázison tevékenykedő Különleges Szállító Ezred 701. repülőszázada üzemelteti, a hajózók is a Japán Önvédelmi Légierő állományába tartoznak.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.