A német nemzeti légitársaság azt fontolgatja, hogy megnyújtja a Boeing 777 új X-verziójának bevezetését illetve a gépek átvételét, de ez egyben a jelek szerint talán halasztást is jelent. Carsten Spohr vezérigazgató egy az állománynak szóló video-nyilatkozatban a Bloomberg szerint azt mondta, sürgősen, de legkésőbb szeptemberig kell meghatározni a menetrendet, és kilátásba helyezte, hogy a légitársaság az eddig rendeltnél több A350-est szerez be, amely típus kevesebb utast szállít, mint az akár 400 üléssel berendezhető modernizált 777-es.

– Nem vagyok benne biztos, hogy valóban elég A350-est rendeltünk-e, és nem rendeltünk-e túl sokat a 777X-ből – fogalmazott Spohr. A portál szerint ez igen rossz hír a Boeing számára, tekintve, hogy a gyártó olyan szerződést kötött a Lufthansával, hogy az lesz a típus kibocsátó légitársasága. A gép első példányait a tervek szerint 2020-ban adnák át, eddig 306 gépre van fix szerződése a gyártónak, összesen 125 milliárd dollár értékben.

A német társaság most még csak teherszállító 777-eseket üzemeltet

A Bloomberg azt teszi hozzá, hogy a vásárlók többsége olyan légitársaság, amely alaposan megszenvedte vagy szenvedi most is a piaci változásokat. Beleértve a három Öböl-menti nagy céget, amelyek a lekötések háromnegyedét birtokolják, és amelyek helyzetét az alacsony olajárak és az utazási kedv csökkenése tette bizonytalanná, hangzik az elemzés, amely szerint a Lufthansa döntése fényében kritikusnak látszik a 777X jövője. Ráadásul a mostani 777-esek gyártásának ütemét is csökkenteni kellett, mert a további megrendelések igencsak gyéren csordogálnak, miközben ez a típus a második legfontosabb profittermelő a Boeing palettáján.

A Bloomberg arra emlékeztet, hogy a 777X rendelés nem Spohr, hanem elődje nevéhez fűződik még 2013-ból. Kétségtelen, egészen a mostani időszakig a helyzet a minél nagyobb kéthajtóműveseknek kedvezett, amelyek leválthatják az elöregedett négyhajtóműves 747-es flottákat, illetve amelyek megfelelő versenyt támasztanak egyrészt a sok társaság számára túl nagy kapacitást jelentő A380-as, másrészt a 777X-nél kisebbre méretezett A350 ellenében. Ugyancsak a változó igényeket jelzi a Lufthansának az az elképzelése, hogy a 7779-esek egy részén nem lesz első osztály, csak „business plus” kabin.

Spohr szerint több 350-es kell, a 777-esek kárára

Mostanra azonban  mintha ismét trendfordulót élnénk, többek közt a hosszú távú diszkontok feltűnése is erre utal: a Bloomberg a Norwegian példáját hozza, amely a – kisebb – 787-esekkel kezdett transzatlanti hálózat kiépítésébe, most pedig ultraolcsó járatokat tervez indítani a hamarosan beérkező első néhány 737 MAX bevetésével.

Mindeközben a Lufthansa 20 fix és 14 opciós rendelést tett a 777X-ekre, a 350-es állomány pedig 25 leszállítandó és harminc további opcionálisan lekötött gépre vonatkozik. Az európai gép csak 293 utast szállít, viszont az ára 100 millió dollárral alacsonyabb (a Bloomberg itt nyilván nem a szerződött, és rendszerint titkos, hanem a listaárak szerint számolt összegről beszél).

A 777X még csak fantáizaképen

Márpedig a Lufthansa tovább kell, hogy folytassa a költségcsökkentési programot, miközben az interkontinentális vonalakon a legnagyobb csomópontok közti forgalom csökkenőben van, viszont a kisebb repterek, Düsseldorf, Hamburg, Berlin felől indított hosszú távú járatokat a Lufthansa egyre inkább próbálja átterhelni a diszkont modellben működő, alacsonyabb üzemeltetési terheket jelentő Eurowings leányvállalatára.

A másik fontos eleme a költségcsökkentésnek, hogy nagyobb lesz a lízingelt, illetve a megvásárolt, de használt gépek aránya a légitársaságnál, például a másik a csoporthoz tartozó légicég, a Brussels is használt gépeket kap hosszú távú hálózatához.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!