Új orosz kötelék: a Krím Szárnyai, Jak-130-asokkal

iho   ·   2015.01.30. 16:15
cim

Európai repülőnapi előzetesünkben már jeleztük, hogy Moszkvában, május 9-én, a Győzelem Napján a Vörös tér felett egy új orosz katonai formáció bemutatkozása várható.

Jak-130-asok köteléke...<br>(fotók: Irkut)

Az orosz légierő friss csoportja az Irkut új kétüléses oktatógépével, a Jak-130-assal repül. A modern konstrukció az olasz Aermacchi M-346-os orosz megfelelője, és elsősorban a negyedik-ötödik generációs orosz harci gépek, a Szu-30/35-ösök és a T-50 PAK-FA pilótáinak képzésére használják. Ugyanakkor a gép könnyű támadó feladatkörben is üzemeltethető, kilenc felfüggesztési ponttal és három tonnányi fegyverterheléssel.

Az Aleniával zajló közös fejlesztésből olyan gép született, amelyet a partnerek mind a nyugati, mind a keleti piacokon sikeresnek reméltek, különösen ott, ahol az igazán modern harci gépekhez kapcsolódó képzés ugyancsak modern, glass-cockpittal repülő sugárhajtású gyakorlógépet igényel. Ehhez képest a Jak-változatból Oroszországon kívül Algéria, Líbia és Vietnam rendelt, de Algéria már 2011-ben lefújta a maga üzletét, aztán a líbiai belháború elsodorta azt a megrendelést, és a Szíriával kötött megállapodás is a háborúnak esett áldozatául, miután nemzetközi megállapodás tiltja a gyártóknak, hogy akár a damaszkuszi kormánynak, akár az ellene harcoló felkelőknek fegyvert szállítsanak, igaz, Moszkva a Jak-130-asokat iskolagép-besorolással akarta átadni a szíreknek.

A bemutatókötelék festése nyilván jobban hasonlít majd a nemzetközi repülőnapokon szokásosan fellépő 02-esére

Ezeken az országokon kívül még Fehéroroszország és Banglades iratkozott fel a vásárlók listájára, de van a gép iránt további érdeklődés Latin-Amerikában, szó volt egy esetleges szerbiai megrendelésről, és szívesen eladnák az oroszok a gépet Vietnamnak és Mongóliának is.

Egy kisebb, tizenegy példányos sorozat leszállítása után 2011-ben kötött az orosz légierő az Irkuttal megállapodást további hatvanöt példányra. 2014-ben is kapott a légierő Jak-130-asokat és szerepel a gép az idei átvételi tervekben is, de hogy pontosan hányat állítanak hadrendbe, arról a légierő legutóbbi sajtóértekezletén nem hangzott el szám (a többi típusról sem).

Érdekes gyári fotó: Szuhoj és két Jak ugyanabban a gyártócsarnokban

Hogy a gépet mint egy új bemutató kötelék típusát is bevetik, arról már korábban is voltak hírek, a kérdés inkább az volt, mi lesz a többiekkel. A „Fecskék” MiG-29-esekkel, a nálunk Kecskeméten is fellépett „Orosz Lovagok” Szu-27-esekkel repülnek, és létezik egy lipetszki Szu-27-es kötelék is, az „Orosz Sólymok”, plusz egy helikopteres bemutató csoport, amely Mi-28-asokkal dolgozik.

A korábbi információk arról szóltak, hogy a szuhojos és miges csapatok helyett lép majd fel az új formáció, mostani közlések azonban semmiben nem utalnak arra, hogy a többi csapat eltűnne a színről. Ha tehát május 9-én valóban megjelennek a Szuhojok és a MiG-ek is a Vörös tér felett, az annyit jelent, hogy az orosz légierő a világon egyedülálló módon három harci gépes, egy kiképző gépes és egy helikopteres köteléket, tehát öt formációt tart fenn, ami nyilván erősíti az orosz hadigépezet erejének és kiterjedtségének képzetét.

Mozgékony, szubszónikus kéthajtóműves: sok országban eleve ilyen kategória a bemutató-kötelék gépe

A The Aviationist szerint az orosz légierő szóvivője már azt is elmondta, hogy a Jakok repülik majd a Nyesztyerov-loopingot, a Tulipánt (nálunk inkább Rózsának emlegetik) és a palást-kötelékorsót is.

A most bemutatkozó négygépes kötelék (plusz két tartalék)  ugyanakkor a nevében is fontos jelzést küld a külvilágnak, a „Krilja Tavridi” ugyanis az illető félsziget ókori görög elnevezésére utalva úgy fordítható: „A Krím Szárnyai”. Ami egyértelmű utalás Oroszország 2014. évi területi hódítására.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek