Új szinten a hangosításban

Jermann Kálmán   ·   2016.04.10. 08:45
digitrezso0

Még novemberben járt nálunk az első, mintadarab Posch Modell-Digitools Rezsó; elkísértük a modellvasúti elektronikákról ismert csapatot a vasúttörténeti parkba, ahol rögzítették a vfk hangjait; és a szériagyártmányból is az első példányok egyikét sorozhattuk szerelvénybe. És még most, negyedszerre is tudunk újat mutatni, mert minket is alaposan megleptek a beépített elektronika és hangdekóder tulajdonságai. Leírjuk ezeket, és a végén persze egy új videóban meg is hallgatható a java, a füstibeli hangfelvétel főbb momentumaival együtt – tehát látható/hallható lesz az egyetlen ma üzemelő 1:1-es fűtőkocsi is.

’90-es évekbeli hangulat narancs Szergejjel, Rezsóval, gyorsvonati kocsikkal (a szerző felvételei)

Mik is az újdonságok?

A digitális Digitools Rezsó rendelkezik

  • négy külön kapcsolható belső világítással (F2: gépkezelő helyiség, F3: tartózkodó, F4: WC, F5: géptér);
  • integrált energiatároló egységgel (úgynevezett DigiPackkal) sínről szedett áram esetleges kimaradásainak áthidalására;
  • MTC 21-es hangdekóderrel és beépített hangszóróval.

Fényárban úszik a belső

És milyen szolgáltatásai vannak a DigiSound 3-asnak, vfk hangokkal?
  • F1: a fűtőgép főmotor (Ganz 12VFES 17/24) beindítása és leállítása;
  • F2–F4: fények;
  • F6: fűtési fordulat aktiválása;
  • F7: menethangok engedélyezése, (a vontató mozdonnyal való) consist mód engedélyezése, fékhang (négytengelyes személyvagonról rögzítve);
  • F8: kerékkattogás (négytengelyes személyvagonról rögzítve);
  • F9: hangerő állítása (7 fokozatban);
  • F10: kerékcsikorgás ívben haladáskor (négytengelyes személyvagonról rögzítve);
  • F11: hídon áthaladás hangjai;
  • F12: kalauzsíp
  • F13: emelt alapjárati fordulat, sűrített levegő termeléséhez;
  • F14: csatolás hangjai;
  • F15–F20: állomási hangosbemondó szövegei.

Ha akarjuk, ívben csikorog a szerelvény

A fentiek közül az igazán érdekesek és nagyszerű újítások a kocsi által produkálható menetzajok, tehát a kerekek jellegzetes kattogása, az ívbeállás és fékcsikorgás, a hídon áthaladás. Mindezek természetesen sebességfüggők, méghozzá a vontató mozdonyhoz consist módban hozzárendelve a gép sebességparancsainak megfelelően. És mindezeken felül a legmélyebb Digitools-hang, kellemesen visszaadva az eredeti 12 hengeres motorjának fickós dohogását. Éppen elég erős ahhoz, hogy akár Szergejjel, akár Nohabbal vontatva megkülönböztethető legyen a kétféle dízelmotor.

Ezekkel együtt az analóg modellnél 24 ezer forinttal magasabb vételár bizony baráti. Mert tartalmazza a világítást is magába foglaló elektronikai panel, az arra ráépített energiatárolót (önmagában ez 10 ezer körüli érték) és hangszórót, valamint a különlegességekkel ellátott dekódert. Ha beleszeretett, itt keresse: http://www.digitools.hu/

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek