A moduláris építés miatt sokoldalú és TSI-kompatibilis Coradia Stream egyaránt alkalmas regionális és nagysebességű intercity-közlekedésre, ennek köszönhetően az európai vasúttársaságok számos műszaki konfiguráció és belső tér közül választhatják ki a számukra megfelelőt. A gyártó szerint a Stream (magyarul: áramlat) elnevezés fejezi ki legjobban a szerelvények dinamikusságát, gyorsaságát, könnyedségét. A regionális kivitel százhatvan, a távolsági verzió kétszáz kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességre képes – előbbit a Trenitalia, utóbbit a Nederlandse Spoorwegen (NS) méretnagyságú modelljével prezentálta az Alstom a napokban a Stream hivatalos bemutatóin.

A Railway Gazette arról ír, hogy a villamos motorvonatok az európai nagyvasúti hálózaton használt összes betáplálási rendszerről (másfél és három kilovoltos egyenáram, továbbá 15 kilovolt 16,7 hertzes vagy huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áram) képesek üzemelni. A kocsiszekrények alumíniumból készülnek, kocsinként és oldalaként egy vagy két 1,3 méter széles ajtó gyorsíthatja az utascserét. A kínált választékot hűen tükrözi a szerelvények hossza: a legrövidebb mindössze háromrészes, a leghosszabb viszont akár tízrészes „kígyó” is lehet. A Streamek igazán európai vonatok: a tervezésében az Alstom belgiumi, franciaországi, németországi, olaszországi és lengyelországi üzemegységei egyaránt részt vettek.

A Coradia Streamek az NS-nél ICNG-ként fognak futni (forrás: Railway Gazette)

Hollandiában ICNG

Az NS 2016 júliusában rendelt negyvenkilenc ötrészes és harminc nyolcrészes, távolsági kivitelű motorvonatot a német Siemensszel éppen összeolvadni készülő francia gyártótól. A nyolcszázmillió eurós beruházással a holland nemzeti vasúttársaság nyugdíjazhatja a kiöregedő, három- és négyrészes ICMm motorvonatokat, valamint az ICRm-kocsikat. Az NS- től ICNG (InterCity New Generation) elnevezést szerző szerelvények 2021-től közlekednek majd az Amszterdam–Rotterdam–Breda útvonalon, valamint Hága és Eindhoven között. A járművek kinézetét közvéleménykutatás alapján, számos utas megkérdezésével véglegesítették. A nullszériás járműveket Hollandiában és más országok tesztpályáin is megfuttatják majd, továbbá a Rail Tec Arsenal bécsi klímakamrája sem maradhat ki. A rövidebb vonatok 256, a hosszabbak 417, vegyesen első- és másodosztályú ülőhelyet fognak kínálni. Külön szakaszok állnak majd rendelkezésre a dolgozni és a pihenni vágyók számára, vagy éppen találkozók megtartására, ahogy azt az emeletes DDZ-vonatokon is alkalmazza a vasúttársaság. A kétszázas tempóra is képes vonatok az NS tradicionális, sárga-kék színeit fogják magukon viselni. Az ajtóknál nyolcvan centiméteres belépési magasságú szerelvények akadálymentes WC-kkel, wifivel, konnektorokkal, USB-csatlakozókkal, utastájékoztató kijelzőkkel, intelligens vezérlésű, a természetes fény mennyiségéhez igazodó – és ezzel energiát spóroló – LED-világítással, valamint tágas csomagtérrel csábítják majd az utasokat. Az NS Coradia Streamjei két áramnem alatt lesznek használhatók, így a huszonöt kilovolt ötven Hertz-cel villamosított HSL-Zuid nagysebességű vonalon, valamint a másfél kilovoltos egyenáramú, hagyományos hálózaton is közlekedhetnek majd. Az International Railway Journal információi szerint a vonatokra feltelepítik az egységes európai vonatbefolyásoló rendszert (2-es szintű ETCS), valamint a Hollandiában használt ATM vonatbefolyásolást is.

Az olaszok a Stream (magyarul: áramlat, áramlás) szó könnyed mozgalmasságához hasonló Pop elnevezéssel illették az Alstom szerelvényeit (forrás: Global Rail News)

A változatos olasz pop

Az Alstom a milánói Expo Ferroviaria szakmai kiállításon és vásáron mutatta be a Trenitaliának szánt Coradia Streamet. Az olaszok 2016 augusztusában írtak alá egy kilencszázmillió eurós, legfeljebb százötven, vegyesen három- és négyrészes szerelvényre szóló keretszerződést. A kezdésnek lehívott negyvenhét vonatot 2019 elejétől szállítja az Alstom. A Trenitaliánál Popra keresztelt motorvonatok csak három kilovoltos egyenáramról fognak táplálkozni. A regionális üzletágak számos színösszeállítás és beltérelrendezés közül választhatnak, a saját igényeiknek megfelelően. A háromrészes szerelvények 227, a négyrészesek 305 ülést biztosítanak. A 620 milliméter belépőmagasságú vonatok maximum százhatvannal suhanhatnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!