A Siemens és a Stadler jóvoltából először lehetett teljes valójában megpillantani a berlini S-bahn következő generációjának, 484-es sorozatú (félvonatnyi) első szerelvényét, a pankowi Stadler-üzemben megrendezett bemutatón.

Az esemény előzménye, hogy 2015 decemberében az S-Bahn Berlin GmbH, a DB Regio alvállalkozója a Siemens és a Stadler által alkotott konzorciummal összesen 1380 jármű szállítására kötött keretszerződést, első részletben 85 négykocsis 484 sorozatú és 21 kétkocsis 483-as sorozatú szerelvény szállítására.

A járművekhez a Siemens szállítja az elektromos berendezéseket, így a vontatás elektromos rendszerét, a vezérlőrendszert, utasinformációs készülékeket, forgóvázakat és a fékrendszert. A Stadler a jármű mechanikai részeiért felel, így a karosszériáért, a belső tér kialakításáért, ülésekért, ajtókért és a klimatizálásért.

Eltűnik a búvárszemüveg, jön az informatikából ismerős design (forrás: Siemens)

Az alumínium kocsiszekrényeket a Stadler szolnoki üzemében gyártják és fényezik készre, majd Pankowban szerelik össze a járműveket. Az első elkészült szerelvényt már nyúzzák is a Stadlernek a Berlin melletti Veltenben található próbapályáján, vizsgálandó, hogyan reagál a jármű a dinamikus igénybevételekre, ezek után jön a szoftverek installálása és az elektronikai rendszerek ellenőrzése.

Mindezzel azonban még nem értek véget a jármű szenvedései: lesz még egy útja Wildenrathba is, ahol a Siemens tesztközpontja található. Itt a valódi vasúti közlekedést szimuláló környezetben vizsgálható újra a vonat, és kaphatja meg helytállása esetén a gyártó általi igazolást.

A berlini S-bahn új flottája és a hozzátartozó új depó Grünauban mintegy 900 millió euróba, azaz 280 milliárd forintba fog kerülni. Az első tíz új motorvonat feltűnése a Spindlersfeld és Südkreuz közötti S47-es vonalon várható, előreláthatóan 2021 januárjától, az első rendelés összes vonata 2023-ig áll forgalomba. Az új vonatoknál már nem kísérleteznek új színezéssel, marad minden a megszokott alul bordó, felül krém színben. Úgy tűnik, vége a színbeli kalandozások korszakának, emlék marad a nyolcvanas évek végéről a kristálykék 480-as sorozat, a 485-ösöket a vörös–szürkéről szintén visszafestették a hagyományos flottaszínre, és a 481/482-eseknél sem sokáig tűrték el az érdekes színkísérletet, amelynél a kocsiszekrény krémszínben, a búvárszemüveg pedig bordóban pompázott. Pedig valami hasonlót a legújabb típusnál is el tudnánk képzelni, legalábbis a forma adja magát.

S-bahn arcok a kezdetektől napjainkig

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!